BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

'Ov-bedrijven houden huidige situatie niet lang vol'

  • BNR Webredactie
dinsdag 8 september 2020, 11:31 Update: woensdag 9 september 2020, 11:55

Het aantal incheck-transacties met de ov-chipkaart is tijdens de coronacrisis tot 90 procent afgenomen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit cijfers van het CBS. Ondanks het herstel in de afgelopen maanden moet er nog veel gebeuren om het ov weer gezond te maken, vindt OV-NL.

Verschillende ov-bedrijven zullen de huidige situatie niet lang volhouden, verwacht Pedro Peters, voorzitter van OV-NL. 'Dit jaar heeft het kabinet gezegd: rij maximaal, dan geven wij jullie een beschikbaarheidsvergoeding. Tegelijkertijd moeten de ov-bedrijven zélf dus 5 tot 8 procent betalen, honderden miljoenen. Voor volgend jaar is één ding duidelijk: dat was eenmalig, dat kan niet nog een jaar. Dat hebben we ook tegen het kabinet gezegd.'

Luister terug | Spitsbrekers | Groningen wil het goede van corona vasthouden

En dat wordt heel ingewikkeld als halflege treinen en bussen in volledige dienstregeling rijden. 'Als het kabinet zegt: we willen dat je rijdt, dan zal er ook betaald moeten worden. Als er minder betaald wordt, dan moeten we ook minder rijden. We kijken uit naar Prinsjesdag, want als het goed is geeft het kabinet dan een antwoord op de vraag hoe ze het volgend jaar willen vergoeden. Al naar gelang die uitkomst zullen wij de komende maanden als een gek aan de slag moeten om onze dienstverlening daaraan aan te passen.'

Langere termijn

Freek Bos, directeur van Rover maakt zich nog geen grote zorgen over de langere termijn van het ov. 'Het is totaal geen verrassing en het is best logisch: het kabinet heeft op het hoogtepunt van de crisis natuurlijk heel hard geroepen om niet met het openbaar vervoer te gaan. Openbaar vervoer was een booming business, mensen kwamen er vanzelf naartoe. Nu is er even wat ruimte voor maatregelen om ons voor te bereiden op het moment dat we weer met zijn allen gaan reizen.'

De aantrekkingskracht van het ov wordt enigszins gestaafd door cijfers van de NS, waaruit blijkt dat meer mensen het ov weten te vinden. En dat is goed nieuws, meent Bos. 'Alles is gedaan om veilig te kunnen reizen in het openbaar vervoer en met een mondkapje op moet dat kunnen. We moeten van mijden naar spreiden, dus in plaats van helemaal niet meer met het ov te gaan, moeten we gewoon in de daluren reizen, gespreid over de dag.'

Lees ook | Ov-bedrijven zien weinig heil in aanbestedingstrajecten

De grote vraag is volgens Freek Bos vooral hoe lang de overbruggingsperiode gaat duren. 'Het gebruik van het openbaar vervoer liep zo'n vijf à zes jaar voor op wat er geprognosticeerd was. En dat was alleen maar omdat meer mensen doorhadden dat het ov klimaatvriendelijk was en dat je daar lekker in kon werken. En we zien nog steeds dat een heleboel wethouders hun stad autoluw willen inrichten. De steden hebben fysieke ruimte nodig en met het openbaar vervoer kun je heel ruimte-efficiënt reizen.'

Station Leeuwarden in coronatijd
Station Leeuwarden in coronatijdANP / Catrinus van der Veen
Anderhalve meterCoronacrisisMobiliteitNSOpenbaar vervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'31 maart terrassen open als R-getal rond 1 blijft'

Liveblog | Persconferentie: geen versoepelingen, maar 'aanpassingen'

Herstel-NL start nieuwe campagne tegen lockdown

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

Heeft de fiets meer potentie dan we denken?

De Ochtendspits | 8 maart

Martijn van Loon (British American Tobacco Nederland) over de toekomst van de tabaksindustrie

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play