Economie9 sep '20 14:59Aangepast op 9 sep '20 15:20

AB InBev: Overnames voorlopig geen prioriteit

Auteur: BNR Webredactie

Grote overnames zijn de komende tijd bij AB InBev niet te verwachten. Eerst moet de grootste bierbrouwer ter wereld weer terugkeren op het niveau van vóór de coronacrisis. Dat zegt directeur Nicolas Bartholomeeusen in BNR Zakendoen. 'Maar mocht er iets interessants voorbij komen, zullen we daar zeker naar kijken.'

Bierflessen van merken gebrouwen door AB InBev
Bierflessen van merken gebrouwen door AB InBev (EPA / Hannah McKay)

Zeker op de Nederlandse markt kennen de activiteiten van AB InBev nog altijd een goede groeicurve, zegt Bartholomeeusen. 'De prioriteit ligt voornamelijk bij het herstellen van de shape van voor 2020. Voor de bedrijfsstrategie betekent dat dat er op dit moment niet zoveel overnames in het verschiet liggen. Maar we zijn opportunistisch genoeg om te blijven kijken naar kansen. En er ligt voor ons, als uitdager op de Nederlandse markt, nog veel groei in het verschiet.'

Lees ook | Einde in zicht voor harde saneerder met te weinig bier in het bloed

Woelige watertjes

Hele grote wijzigingen in de strategie zijn evenmin te verwachten, zegt Bartholomeeusen. 'De strategie die we hebben uitgestippeld met de merken en de e-commerce-platforms werkt heel goed en zal zorgen voor volumegroei, al zijn het wel een beetje woelige watertjes waar we momenteel door moeten zwemmen. Maar ik zou liegen als ik zei dat Covid-19 ons deugd heeft gedaan, dus ik denk dat we op dit moment in een iets minder goede shape zitten dan begin 2020.'

Luister terug | Jansen Belegt | Jansen Belegt ruimt op

De hoop is gevestigd op een spoedige wederopstanding van de bruine kroeg, festivals en andere evenementen. 'Op dit moment kan de natte horeca de crisis nog goed opvangen met grote terrassen, maar we kijken wel uit naar een vaccin; dat zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Op festivals worden al gauw tienduizenden liters bier gedronken. Ik denk dat zulke evenementen zo'n 10 tot 15 procent van het totale horecavolume uitmaken, dus dat is wel degelijk significant.'

Schuldenlast

De schuldenlast van AB InBev is, onder door meer de overname van SAB Miller in 2016, inmiddels opgelopen tot zeker 87 miljard euro. Ondanks de afnemende verkoop en winstmarges verwacht Bartholomeeusen die schuld in de komende jaren volledig af te lossen, met dank aan de positieve cashflow. 'Die kunnen we voor verschillende doeleinden aanwenden. Die 87 miljard euro is met de huidige kasstromen de komende vijf jaar wel af te betalen.'

Lees verder onder de video

Corona, het biermerk

Het biermerk Corona leek aanvankelijk een brok aan het been van de brouwer. De communicatie rond het merk werd opgeschort toen het gelijknamige virus oprukte. 'We hoeven er geen doekjes om te winden dat het voor een bedrijf niet echt leuk is als zo'n grote pandemie gekoppeld wordt aan één van je grootste merken. We hebben besloten ons empathisch op te stellen en ons te richten op herstel van de horeca en de veiligheid van onze werknemers.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen