
Het Rotterdamse havenbedrijf denkt op die manier de overheid te kunnen helpen, door bedrijfsleven en overheid bij elkaar te brengen. 'Op een relatief klein gebied hebben we wereldklasse bedrijven, met de staat en de gemeente Rotterdam als eigenaar. We kunnen 25 procent van de Nederlandse uitdaging van CO2-reductie afleveren. En als je écht ambitieus bent zelfs 40 procent.'
Luister terug | The Green Quest | Gasunie en heidelbergcement maken flinke stappen
Met de aanleg van buisleidingen kan de Rotterdamse haven de positie blijven claimen als energiedoorvoerhaven en logistieke hoofdketen voor Noordwest-Europa, zegt Castelein. 'Je kunt met de Duitse regering overeenkomen dat we waterstof aan Duitsland gaan leveren. En om de CO2-uitstoot in de samenleving naar beneden te brengen, kun je het CO2-afvangsysteem nog sneller en groter uitrollen.'
Luister terug | Windparken op zee vond iedereen ook luchtfietserij
De hele waterstofketen biedt de mogelijkheid om echt meters te maken voor het toekomstige verdienvermogen in nieuwe industrie, zegt Castelein. 'Daarvoor wil je meer wind op zee bouwen en zorgen dat de groene elektronen aanlanden in het gebied waar ook de grootste elektriciteitsconsumptie plaatsvindt: het havencomplex. Je moet ook infrastructuur bouwen om de waterstof bij de fabrieken te krijgen en emissievrij gaan varen en rijden.'
