
Het is wel de duurzame kant die Schiphol op moet, zegt Benschop. En daarbij hoort wat hem betreft minder vliegen op korte afstanden. Al vergt dat wel een goed alternatief in de vorm van goede treinverbindingen. Maar die moeten dan wél veel efficiënter worden ingezet dan nu het geval is. 'Breng hem elk uur via Schiphol naar Londen, en niet twee tot drie keer per dag, terwijl die niet stopt. Dan kunnen en hoeven we veel minder te vliegen op korte afstanden.'
Lees ook | Schiphol-CEO: Lelystad Airport kan gewoon open
Hsl en prijsbeleid
Helaas wil het nog niet echt vlotten met de aanleg van de hogesnelheidslijnen in Nederland. En ook met het prijsbeleid blijft het schipperen, meent Benschop. 'Er is wel een tickettaks, maar dat is niet het echte ding. Dat is: zorgen dat je alternatieve brandstoffen hebt - en dat daarvoor betaald wordt. Én een CO2-prijs.' Aan alternatieve brandstoffen wordt inmiddels op verschillende plekken gesleuteld. 'Ga daar maar een verplichting op zetten, dan gaan we echt meters maken.'
Luister terug | De loftrompet over industrieel genot en vernuft