BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Economie

Philips-CEO: Aanwezigheid hoofdkantoren nooit vanzelfsprekend

  • BNR Webredactie
vrijdag 18 september 2020, 13:48 Update: dinsdag 22 september 2020, 5:01

De grootste fout die je als overheid en samenleving kunt maken is dat je de aanwezigheid van hoofdkantoren van Nederlandse multinationals als vanzelfsprekend beschouwt. Dat zegt Philips-CEO Frans van Houten in BNR's Big Five. Voor een wereldwijd opererend bedrijf is het al lastig genoeg om iedereen te vriend te houden, zeker met grote afzetmarkten als de VS en China.

r

Mensen moeten zich wel realiseren dat maar 2 procent van de wereldwijde verkopen van Philips in Nederland plaatsvindt, en 33 procent in Amerika. En bovendien heeft het bedrijf 21.000 medewerkers in dat land. 'Dus het is ook belangrijk dat we ons er positioneren als een Amerikaans bedrijf, en in China als een Chinees bedrijf. Zeker bij grote overheidsorders in Amerika of China moet je wel een acceptabele leverancier zijn voor die partijen.'

Luister terug | CEO Philips tevreden met negatieve omzetontwikkeling

Bedrijfsleven en samenleving hebben elkaar daarom keihard nodig, zegt Van Houten. 'Iedereen wil graag een fabriek in zijn eigen land hebben, met werkgelegenheid die zich verhoudt tot de omzet die je maakt in dat land. Dus als we in China 2,5 miljard euro omzet maken, maar geen enkele werkgelegenheid realiseren, dan zullen de Chinezen zeggen dat dat niet klopt. Zo willen Nederlanders natuurlijk graag dat we hier veel werkgelegenheid creëren.'

Altijd blijven

Met zijn fabrieken zal Philips Europa nooit definitief verlaten en ook een vertrek van het hoofdkantoor is op dit moment niet aan de orde. 'Maar ik sluit nooit iets uit. Je moet elkaar nooit als vanzelfsprekend nemen. Als wij dat negeren, dan wordt die kloof tussen bedrijfsleven en samenleving extra sterk. Tegelijkertijd vind ik dat Nederland niet als vanzelfsprekend mag aannemen dat bedrijven hier coûte que coûte altijd zullen zijn. Mijn hart ligt in Nederland, maar je moet als land wel concurrerend zijn en blijven.'

Lees ook | Philips verwacht verbetering in 3en 4e kwartaal

Juist daarom is Van Houten blij met de woorden van premier Mark Rutte, die eerder deze week in Nieuwspoort zei dat het bedrijfsleven het goed doet, en dat we met elkaar verder moeten. 'Dat heeft het bedrijfsleven nodig. En het gaat niet alleen om die paar grote bedrijven, maar denk aan al die honderdduizenden midden- en kleinbedrijven die het misschien nog wel moeilijker hebben en die vooral ook geholpen moeten worden om deze crisis door te komen.'

Uiteindelijk is Van Houten een echte Nederlander, en trots op de Nederlandse cultuur. 'De cultuur binnen Philips is ook sterk beïnvloed door de Europese cultuur. Denk maar even aan onze multi-stakeholder-aanpak, onze inzet voor milieu en toekomstige werkgelegenheid. Daar praten we ook regelmatig over, want we moeten samen met elkaar ondernemen, ook in Amerika en China. We willen ons ervoor inzetten dat toekomstige generaties in dit land het ook goed hebben.'

BNR / Robin Vinck
BedrijvenMultinationalsPhilips
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Tientallen grote ondernemingen conformeren zich aan belastingcode

Philips-topman onder vuur: 'Per direct vervangen'

Aandeelhouders Philips stemmen massaal tegen bonussen directie

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Wantrouwen en doofpot-Nokia's

#129 ‘WIT WORDT WEGGEDRUKT’

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden