BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Philips-CEO: Aanwezigheid hoofdkantoren nooit vanzelfsprekend

  • BNR Webredactie
vrijdag 18 september 2020, 13:48 Update: dinsdag 22 september 2020, 5:01

De grootste fout die je als overheid en samenleving kunt maken is dat je de aanwezigheid van hoofdkantoren van Nederlandse multinationals als vanzelfsprekend beschouwt. Dat zegt Philips-CEO Frans van Houten in BNR's Big Five. Voor een wereldwijd opererend bedrijf is het al lastig genoeg om iedereen te vriend te houden, zeker met grote afzetmarkten als de VS en China.

r

Mensen moeten zich wel realiseren dat maar 2 procent van de wereldwijde verkopen van Philips in Nederland plaatsvindt, en 33 procent in Amerika. En bovendien heeft het bedrijf 21.000 medewerkers in dat land. 'Dus het is ook belangrijk dat we ons er positioneren als een Amerikaans bedrijf, en in China als een Chinees bedrijf. Zeker bij grote overheidsorders in Amerika of China moet je wel een acceptabele leverancier zijn voor die partijen.'

Luister terug | CEO Philips tevreden met negatieve omzetontwikkeling

Bedrijfsleven en samenleving hebben elkaar daarom keihard nodig, zegt Van Houten. 'Iedereen wil graag een fabriek in zijn eigen land hebben, met werkgelegenheid die zich verhoudt tot de omzet die je maakt in dat land. Dus als we in China 2,5 miljard euro omzet maken, maar geen enkele werkgelegenheid realiseren, dan zullen de Chinezen zeggen dat dat niet klopt. Zo willen Nederlanders natuurlijk graag dat we hier veel werkgelegenheid creëren.'

Altijd blijven

Met zijn fabrieken zal Philips Europa nooit definitief verlaten en ook een vertrek van het hoofdkantoor is op dit moment niet aan de orde. 'Maar ik sluit nooit iets uit. Je moet elkaar nooit als vanzelfsprekend nemen. Als wij dat negeren, dan wordt die kloof tussen bedrijfsleven en samenleving extra sterk. Tegelijkertijd vind ik dat Nederland niet als vanzelfsprekend mag aannemen dat bedrijven hier coûte que coûte altijd zullen zijn. Mijn hart ligt in Nederland, maar je moet als land wel concurrerend zijn en blijven.'

Lees ook | Philips verwacht verbetering in 3en 4e kwartaal

Juist daarom is Van Houten blij met de woorden van premier Mark Rutte, die eerder deze week in Nieuwspoort zei dat het bedrijfsleven het goed doet, en dat we met elkaar verder moeten. 'Dat heeft het bedrijfsleven nodig. En het gaat niet alleen om die paar grote bedrijven, maar denk aan al die honderdduizenden midden- en kleinbedrijven die het misschien nog wel moeilijker hebben en die vooral ook geholpen moeten worden om deze crisis door te komen.'

Uiteindelijk is Van Houten een echte Nederlander, en trots op de Nederlandse cultuur. 'De cultuur binnen Philips is ook sterk beïnvloed door de Europese cultuur. Denk maar even aan onze multi-stakeholder-aanpak, onze inzet voor milieu en toekomstige werkgelegenheid. Daar praten we ook regelmatig over, want we moeten samen met elkaar ondernemen, ook in Amerika en China. We willen ons ervoor inzetten dat toekomstige generaties in dit land het ook goed hebben.'

BNR / Robin Vinck
BedrijvenMultinationalsPhilips
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Sneltests snel beschikbaar voor bedrijven

'Regie belangrijker dan geld bij cyberweerbaarheid'

'Bedrijven schrappen investeringen door financieringsgat'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play