
Luister terug | Sutuatie van Transavia zorgwekkend
De budgetmaatschappijen hebben onder meer het voordeel dat ze vooral actief zijn op kortere afstanden, zegt Rico Luman, sectoreconoom luchtvaart bij ING. Een maatschappij als KLM heeft een wereldwijd netwerk dat in de lucht gehouden moet worden en daar zit Schiphol ook nog eens aan vast. 'Dat is een heel ander soort airline. Dat netwerk is belangrijk voor Nederland als vestigingsplaats; die 330 bestemmingen van Schiphol hangen vooral vast aan die grote airlines.'
Lees ook | Schiphol moet meer kaas verkopen
De lowcost carriers kunnen vrij eenvoudig op- en afschalen en met een betrekkelijk eenvoudige organisatie opereren ze niet in een heel groot netwerk van allerlei andere airlines. 'Dus die zijn wendbaarder en dat is wat je nodig hebt in deze periode.' Luman denkt dat ondanks deze trend de miljarden-steun voor KLM nog steeds te verantwoorden is, al heeft het met Transavia ook een prijsvechter in huis. 'Transavia wordt ook actief in Frankrijk, om te concurreren met Easyjet en Ryanair.'