Economie29 sep '20 08:43

Aldi kiest voor optie om thuis te bezorgen

Auteur: BNR Webredactie

Nu het thuisbezorgen van boodschappen zo populair wordt, start ook discountsupermarkt Aldi in Engeland experimenten om boodschappen bij klanten thuis te bezorgen. Ook Lidl doet eerste stapjes op het gebied van bezorgdiensten.

En dat is een duidelijke trendbreuk; de discounters zijn als de dood om de boot te missen, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit. Bezorgen is ontzettend duur, dus wat Aldi in Engeland doet is in store-pick-up, maar ook curbside pickup, waarbij je naar de winkel toe rijdt en daar de spullen aangeleverd krijgt. Het heeft alles te maken met een verlies van marktaandeel.'

Luister terug | Zeeman wil via forse investeringen moderniseren

Aldi heeft al zeker tien jaar enorm te lijden onder de concurrentie van Lidl, dat wél allerlei luxere artikelen aan het assortiment toevoegde, zegt Koelemeijer. 'Aldi is heel kaal en schraal gebleven, met een heel beperkt assortiment. Anderzijds zie je dat gevestigde supermarkten de lage prijzen van Aldi grotendeels hebben overgenomen. Niet voor niets begint Aldi met een commercial waarin het benadrukt dat het zo goedkoop is en de kwaliteit heel goed.'

Lees ook | Liveblog corona

Over het enigszins vrijblijvende 'mondkapjesverzoek' aan de retail is Koelemeijer niet echt te spreken. 'Het idee is dat je als retailer een mondkapje verplicht als je geen anderhalve meter kunt afdwingen. Deurbeleid zijn de retailers inmiddels gewend, zo'n mondkapjesplicht is wel een extra horde en als je dat moet afdwingen, kan dat voor spanningen zorgen. Ik denk dat niet iedereen er gehoor aan geeft, zachtjes uitgedrukt.'

Gerelateerde artikelen