BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

'30.000 KLM'ers bashen is politiek opportunisme'

  • BNR Webredactie
woensdag 30 september 2020, 11:19

Vakbond De Unie is boos over uitspraken van minister Hoekstra dat KLM op langere termijn de lonen moet verlagen. De luchtvaartmaatschappij moet morgen een bezuinigingsplan indienen bij minister Wopke Hoekstra. 'Ik denk dat piloten zelfs fors meer inleveren dan die 20 procent waar continu over geschreven is.'

De minister op zijn beurt weer dat hij zich zorgen maakt dat er nog steeds geen akkoord is met de bonden.'Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat we ons allemaal realiseren hoe ontzettend lastig de hele luchtvaart het heeft. Er zal gewoon ingegrepen moeten worden. Corona is voor heel veel bedrijven ontzettend slecht nieuws, maar het is echt de keuze tussen een loonoffer óf nog veel massaler ontslag of op de rand van een faillissement terechtkomen.'

Lees ook | CEO KLM: Vóór 1 oktober herstelplan

Maar volgens Reinier Castelein van De Unie is de continue focus op de lonen bij KLM behoorlijk misplaatst. 'We hebben op dit moment een bijna Sovjet-geleide economie, met 2,2 miljoen mensen die afhankelijk zijn van salarissteun vanuit de overheid. Op 1 oktober gaat het derde pakket alweer in en moeten 30.000 KLM'ers salaris inleveren en nu gaat Wopke Hoekstra ook nog eens roepen dat dat structureel moet.'

Te idioot

Nood breekt wet, maar wat Castelein steekt is dat er intussen wel, mét staatssteun, een complete low cost-airlines-structuur is neergelegd doordat overal regionale luchthavens zijn versterkt om maatschappijen als Ryanair en EasyJet te ondersteunen. Dat is te idioot voor woorden, als je nu als politicus ook zegt dat een grote flag carrier als KLM of AirFrance ineens de salarissen moet inleveren. Ik vind dat je daar als politicus verre van moet blijven.'

Luister ook | Extra geld voor KLM

Want de mythe dat de staat 3,4 miljard euro in KLM heeft gepompt mag ook wel eens voorgoed worden weerlegd, zegt Castelein. 'De staat leent maar 1 miljard en staat garant voor nog eens 2,4 miljard, die wordt terugbetaald door het KLM-personeel. En dan nog eens die KLM'er bashen omdat ze zogenaamd wat meer verdienen dan een ander, ik vind dat een soort loonpolitiek die we alleen in de tijd van de Sovjet Unie kenden. We zijn daar nu hard naar op weg.'

Hele staffel

Uiteraard: de staatssteun is van harte welkom, als ondersteuning in de zware crisistijden. Maar aan staatsbemoeienis met de arbeidsvoorwaarden heeft Castelein een broertje dood. 'Blijf gewoon anderhalve meter van onze cao vandaan, dan lossen wij het gewoon zelf op. Dat doen we als vakbonden al honderd jaar bij de KLM en ook nu lijkt dat gewoon te lukken. Ik denk dat we meer inleveren dan überhaupt in de hele staffel van Hoekstra heeft gestaan.

Reizigers op Schiphol.
Reizigers op Schiphol.ANP / Robin van Lonkhuijsen
Air France-KLMCoronacrisisCoronavirusEconomieKabinetKLMNOW-regelingPolitiek
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Ook ondernemers vaker in voedselnood'

China zet in op economische groei

Opinie | Economen en de coronacrisis

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Opinie | Economen en de coronacrisis

S1E9 | 5 maart 2021

Eeuwige rust

Auto-Update | Extra vertraging bij file-aanpak

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play