De minister op zijn beurt weer dat hij zich zorgen maakt dat er nog steeds geen akkoord is met de bonden.'Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat we ons allemaal realiseren hoe ontzettend lastig de hele luchtvaart het heeft. Er zal gewoon ingegrepen moeten worden. Corona is voor heel veel bedrijven ontzettend slecht nieuws, maar het is echt de keuze tussen een loonoffer óf nog veel massaler ontslag of op de rand van een faillissement terechtkomen.'
Lees ook | CEO KLM: Vóór 1 oktober herstelplan
Maar volgens Reinier Castelein van De Unie is de continue focus op de lonen bij KLM behoorlijk misplaatst. 'We hebben op dit moment een bijna Sovjet-geleide economie, met 2,2 miljoen mensen die afhankelijk zijn van salarissteun vanuit de overheid. Op 1 oktober gaat het derde pakket alweer in en moeten 30.000 KLM'ers salaris inleveren en nu gaat Wopke Hoekstra ook nog eens roepen dat dat structureel moet.'
Te idioot
Nood breekt wet, maar wat Castelein steekt is dat er intussen wel, mét staatssteun, een complete low cost-airlines-structuur is neergelegd doordat overal regionale luchthavens zijn versterkt om maatschappijen als Ryanair en EasyJet te ondersteunen. Dat is te idioot voor woorden, als je nu als politicus ook zegt dat een grote flag carrier als KLM of AirFrance ineens de salarissen moet inleveren. Ik vind dat je daar als politicus verre van moet blijven.'
Luister ook | Extra geld voor KLM
Want de mythe dat de staat 3,4 miljard euro in KLM heeft gepompt mag ook wel eens voorgoed worden weerlegd, zegt Castelein. 'De staat leent maar 1 miljard en staat garant voor nog eens 2,4 miljard, die wordt terugbetaald door het KLM-personeel. En dan nog eens die KLM'er bashen omdat ze zogenaamd wat meer verdienen dan een ander, ik vind dat een soort loonpolitiek die we alleen in de tijd van de Sovjet Unie kenden. We zijn daar nu hard naar op weg.'
Hele staffel
Uiteraard: de staatssteun is van harte welkom, als ondersteuning in de zware crisistijden. Maar aan staatsbemoeienis met de arbeidsvoorwaarden heeft Castelein een broertje dood. 'Blijf gewoon anderhalve meter van onze cao vandaan, dan lossen wij het gewoon zelf op. Dat doen we als vakbonden al honderd jaar bij de KLM en ook nu lijkt dat gewoon te lukken. Ik denk dat we meer inleveren dan überhaupt in de hele staffel van Hoekstra heeft gestaan.
