Economie lijdt onder tweede golf en naschokken eerste
Niet alleen zet de tweede golf de economie onder druk, we hebben ook nog steeds last van de naschokken van de eerste golf. Dit zegt Barbara Baarsma, directievoorzitter van Rabobank Amsterdam en hoogleraar marktwerking- en mededingingseconomie aan de UVA. Baarsma maakt zich dan ook grote zorgen over de economie.
'Er zijn in die eerste golf afspraken gemaakt in de economie, tussen bedrijven en banken, Belastingdienst en toeleveranciers, over betalingsregelingen. Die regelingen lopen nu af terwijl veel bedrijven in de zomer op halve kracht draaiden en geen vet op de botten hebben.'
Beluister ook | Nederland op 14/10: sluiting horeca en mondkapjesplicht
Minder generiek steunpakket
Volgens Baarsma is het bovendien tijd om duidelijker te sturen met het derde hulpmiddelenpakket, dat al enigszins afgezwakt is. 'Het is generiek geweest, nu moeten we meer sturen. We zouden segmenten van bedrijven moeten onderscheiden, namelijk die bedrijven die nog toekomstperspectief hebben en die productiviteitsgroei laten zien, en die bedrijven die dat veel minder hebben.'
Beluister ook | Kabinet komt met routekaart voor maatregelen
Stoppersregeling
'Het beleid nu is gericht op stutten en steunen, we zouden meer smaken moeten hebben. Naast stutten steunen zou je bedrijven ook moeten helpen met stoppen.' Baarsma pleit voor een stoppersregeling die geordend stoppen mogelijk maakt. 'Dat is veel minder belastend dan een faillissement. Het aantal faillissementen is niet toegenomen, het aantal stoppers wel. Dat is een teken dat bedrijven het niet meer trekken, die moeten we helpen.'
Naast het stoppen moet er volgens de hoogleraar ook weer geïnvesteerd worden, juist in die bedrijven die productiviteitsgroei laten zien. 'Die twintig procent koplopers zijn drie á vijf keer productiever dan het gemiddelde.'
Beluister ook | Nieuwe coronamaatregelen, gedeeltelijke lockdown
Afwegingskaart naast routekaart
Er is weliswaar een routekaart, maar die neemt volgens Baarsma de onzekerheid niet weg. 'Onzekerheid is de vijand van de economie. Naast de routekaart moet er ook een 'afwegingskaart' komen zodat mensen kunnen zien hoe hun belangen zijn afgewogen. Het huidige afwegingskader houdt onvoldoende rekening met de brede afweging van kosten en baten en is erg op de korte termijn gericht.' Als mensen zien hoe hun belangen gewogen worden, voelen ze zich gekend. Volgens Baarsma vergroot dat het draagvlak, in het verlengde daarvan de effectiviteit van de maatregelen en neemt de onzekerheid daardoor af.