Oud-topman Chiquita begint nieuw bananenmerk
Na 24 jaar zet topman Franklin Ginus een punt achter zijn werk bij Chiquita Bananen en zet hij zijn eigen bananenmerk op: BeFrank Banana’s.
Verborgen kosten
Met zijn nieuwe merk wil hij een milieuvriendelijker alternatief voor de consument bieden. In 2017 ging bij hem de knop om. 'Toen zag ik dat er veel verborgen kosten zitten die niet in de prijs worden meegenomen. Mensen die de sociale lasten niet vergoed krijgen, bijvoorbeeld.'
Toen liep Ginus tegen een muur. Volgens hem ging de verandering niet snel genoeg en moesten alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen. 'De bananenindustrie heeft al jaren te maken met stijgende kosten en dalende prijzen.' Daarop besloot hij BeFrank Banana's te beginnen.
Luister terug | Bananenteelt mogelijk gered door steenwol
Keuze consument
En hoewel Ginus denkt dat zijn merk naast de andere merken kan bestaan, wil hij keuze bieden aan de consument. 'Het ultieme zou zijn dat de hele wereld overgaat op onze bananen. Kiest de consument voor de goedkope banaan, dan kijk je weg voor de misstanden. Kies je voor maximale duurzaamheid, kies je voor BeFrank.' Deze banaan zal uiteindelijk wel duurder zijn.