BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Economie

'Samenwerking Nederlandse luchthavens cruciaal'

  • BNR Webredactie
maandag 19 oktober 2020, 15:41 Update: maandag 19 oktober 2020, 16:03

De opening van Lelystad Airport blijft een duivels dilemma voor minister Cora van Nieuwenhuizen. Op dit moment is het de vraag of Lelystad voldoende toegevoegde waarde heeft, voor de toekomst ligt dat anders, zegt Interim-directeur Bart Schmeink van Groninger Airport Eelde in BNR Zakendoen.

Op de langere termijn is het met het oog op het dreigende tekort aan luchthavens in Nederland heel logisch dat Lelystad Airport opengaat, zegt Schmeink. 'Het zou heel logisch zijn dat je vakantievluchten naar de buitenkant van Schiphol legt. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: je bedient het achterland van bijvoorbeeld Groningen, dat ook naar Mallorca kan én je creëert op Schiphol ruimte voor vluchten met een veel hogere economische waarde.'

Luister terug | Schiphol-baas: hogere vliegprijzen door verduurzaming

In een klein land als Nederland slaat het nergens op om als luchthavenslangs elkaar heen te werken, zegt Schmeink. 'Je moet ze echt in samenhang bekijken. Dan gaan ze ook niet concurreren met elkaar of proberen op eigen houtje te verduurzamen. Dan kun je bepaalde luchthavens bepaalde functies geven. Ik hoop daarom dat de minister in de luchtvaartnota echt doorpakt en de luchthavens in onderlinge samenhang ziet.'

Overloop-luchthavens

Die verdeling is wat Schmeink betreft helder: 'Zorg ervoor dat Maastricht de overloop-vrachthaven van Nederland wordt, dat Eindhoven een belangrijke overloop is voor cheap flights, dat Rotterdam in feite de zesde baan van Schiphol is, Lelystad een overloop-luchthaven en Groningen het brede maatschappelijke verkeer gaat doen, inclusief het lesverkeer en het grote Jet-verkeer.'

Lees ook | Stikstof zet VVD op vele fronten klem

Schmeink is ervan overtuigd dat de luchtvaart na de coronacrisis weer terugveert. 'Binnen drie tot vijf jaar zal de luchtvaart verdubbelen. Denk dan niet aan die grote toestellen, maar ook elektrisch vliegen, onbemande luchtvaart en drones. Luchtvaart krijgt na corona gewoon weer een boost.' Het zou heel logisch zijn om tot een soort ProRail voor de luchtvaart te komen, met Schiphol als internationale hub. 'Zo kun je de lusten en lasten verdelen over alle luchthavens.'

Lees ook | Groningen Airport streeft naar verdubbeling passagiers

Ook Groningen Airport Eelde kan niet zonder een nieuw steunpakket, erkent Schmeink, alleen al om de baan, verlichting en beveiligingsinstallaties te onderhouden. 'Zo simpel is het: zoals spoor en wegen moeten worden onderhouden, moet bij ons het asfalt ook worden onderhouden, om de boel in de lucht te kunnen houden. Als we binnen zes maanden geen oplossing verzinnen voor het hele beheer- en instandhoudingsvraagstuk, is er op termijn voor Eelde geen toekomst.'

Groningen Airport Eelde
Groningen Airport EeldeANP / Remko de Waal
EconomieEindhoven AirportLelystadLuchtvaartMaastricht Aachen AirportRotterdam The Hague AirportSchiphol
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

FNV dreigt met acties op Schiphol vanwege chaos

Vastelastenbond: grootste pijn energierekening komt nog

Cindy Kremer (Vereniging Eigen Huis) over de verplichte warmtepomp

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Toekomst van Oekraïne | Jaap de Hoop Scheffer

Koster en Van Dijk: De rookgordijnen van John de Mol

Toekomst van Oekraïne| Patrick Bolder

Oekraïne-update maandag, dag 89

De laatste van Marianne

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden