Ombouw Broodzaak na drie winkels al gestaakt
HMSHost stopt na drie winkels al met het ombouwen van Broodzaak-vestigingen naar Treck-filialen op de Nederlandse stations. Dat zegt Walter Seib, topman van de horeca-exploitant, BNR Zakendoen. Het besluit is niet alleen ingegeven door corona, ook voortschrijdend inzicht over de gekozen koers speelde een rol.
HMSHost begon al met het uitbouwen van de Treck-formule vóór corona, zegt Seib. 'Het is een interessante case: we hebben heel veel onderzoek gedaan en we waren er heel blij mee. Uiteindelijk hebben we na drie winkels gezien dat het onderzoek niet helemaal bevestigt wat de realiteit doet. Na corona moet je vervolgens weer alles herzien wat je gedaan hebt.' Het contract voor de exploitatie van Broodzaak werd in 2018 voor tien jaar getekend. Als Seib toen geweten had van corona, had hij dat nooit gedaan.
Luister terug | Bijdrage toerisme aan economie bijna gehalveerd
Het hoort nou eenmaal bij het ondernemerschap, zegt Seib. 'Ik zeg altijd: 'if you always do what you always did, you always get wat you always got.' Ik wil niet zeggen dat het een brok aan het been is, maar terugkijkend is het altijd makkelijk om te zeggen of het een goede of een slechte beslissing was. Op dat moment was het een goede beslissing. Dat is ook het leven: je moet je aanpassen. De laatste maanden is er geen steen die we niet hebben omgedraaid.'
Sneltest op luchthavens
Uiteindelijk zijn twee dingen echt nodig: hoop en vertrouwen, zegt Seib. Maar praktisch gezien is een medicijn, vaccin of een sneltest nodig om te bereiken dat de maatschappij haar angst verliest. 'Op sommige vliegvelden hebben ze sneltests van vijftien minuten, waar je kunt constateren of iemand besmet is of niet. Dan ben je in feite schoon, en safe to travel, om het zo te zeggen. We moeten ook als mensheid optimistisch blijven, dat hebben we altijd gedaan.'
Lees ook | Meer toeristenbelasting dankzij Amsterdam
Vorig jaar draaide HMSHost een omzet van 600 miljoen euro, met meer dan tweeduizend medewerkers in Nederland. Op het dieptepunt daalde de omzet aanvankelijk internationaal naar 1,5 procent. Dat was het moment dat Seib dacht: wat moeten we hiermee? 'We hadden dat nog nooit meegemaakt. Het voordeel is dat we in China al in januari de eerste effecten zagen en ons konden voorbereiden op de komst naar Europa. Maar dat de omzet zó hard daalde konden we niet voorspellen.'
Vertrek
Uiteindelijk moest HMSHost alleen al in Nederland 1.400 mensen laten gaan, van wie veel parttimers. Bij het merendeel werd het contract niet verlengd. 'Nu zijn we in gesprek met de ondernemingsraad om te kijken naar volgende stappen. We hopen dat de business en de passagiers weer terugkomt. Daarom proberen we een modus te vinden waarin iedereen als collectief een bijdrage levert om gedwongen ontslagen te voorkomen.'
Luister terug | Schiphol moet meer kaas verkopen
Het bezorgt Seib nog altijd af en toe tranen in de ogen: in alle negentien landen bij elkaar heeft de exploitant van 6.500 mensen afscheid moeten nemen. Zeker pijnlijk, als je bedenkt dat tot corona de omzet nog met 20 tot 25 procent per jaar groeide. 'Als je die terugval in passagiers en omzet hebt, kun je niet anders doen dan afscheid nemen van mensen. Het mooie van Nederland is dat er in ieder geval nog minstens 70 procent subsidie hebt, met de NOW-regeling.