Economie30 okt '20 07:33Aangepast op 30 okt '20 09:46

'Voortbestaan KLM op het spel door opstelling bonden'

Auteur: BNR Webredactie

KLM is er gisteren niet in geslaagd definitieve bezuinigingsafspraken te maken met de cabinebonden. Daardoor staat het steunpakket van 3,4 miljard euro, dat de overheid garandeert om de luchtvaartmaatschappij te redden, op het spel. Op dit moment is er spoedoverleg tussen bonden en KLM, meldt het Financieele Dagblad

Het besef dat het bedrijf bijna ten onder gaat lijkt nog niet geland bij de vakbonden, zegt Telegraaf-luchtvaartjournalist Yteke de Jong. 'In die zin dreigt KLM ten onder te gaan aan het eigen personeel. Ik weet dat een aantal mensen op de werkvloer daar ook heel erg ongelukkig mee is: wat maakt het nou uit of je een keertje extra in de business class kunt zitten? Wees blij dat je überhaupt je baan nog hebt!

Buigende bonden

De kans dat KLM op deze manier het eind van het jaar niet haalt is niet denkbeeldig, zegt De Jong. 'Ze kunnen het misschien nog een paar weken uitzingen, maar elke maand gaan daar honderden miljoenen de deur uit om de salarissen te betalen.' Zonder steun van Hoekstra kan het zeker niet, zegt De Jong, en ook een ingrijpende reorganisatie is niet uitgesloten. 'Daar zal een weg in gevonden moeten worden en de bonden zullen moeten buigen.'

De vakbonden VNC en FNV Cabine wilden aanpassing van hun vorige maand gesloten akkoord op hoofdlijnen, omdat ze vinden dat de 3.000 vliegers beter af zijn. Die leveren meer geld in, maar hebben een kortere looptijd van hun cao. Er lijkt behoorlijk langs elkaar heen gewerkt te worden, zegt De Jong. 'Ik heb de afgelopen weken geen signalen gekregen dat die bonden opnieuw over die looptijd praatten.'

Lees ook | De Unie laakt uitspraken Hoekstra over KLM

De bonden hadden van tevoren ook kunnen bedenken dat ze de tering naar de nering moesten zetten, maar daartussenin zit ook nog de KLM-directie, zegt De Jong. 'Voor topman Pieter Elbers is dit natuurlijk een enorm groot affront: nu zegt Hoekstra dat de deal die hij gesloten heeft niet goed genoeg is, dus de rapen zijn daar nu gaar. De vraag is of Elbers wel verder kan nu de minister eigenlijk zegt dat wat hij doet niet goed genoeg is. Wie is nu eigenlijk de baas bij KLM?'

Loonoffer

Het kabinet vindt het loonoffer van KLM-personeel onvoldoende, schrijft De Telegraaf. De luchtvaartmaatschappij is er veel aan gelegen om het kabinet te vriend te houden. Air France-KLM sloot het belangrijke derde kwartaal van het jaar af met een verlies van 1,7 miljard euro, werd zojuist bekend. De maatschappij kampte met de gevolgen van de coronacrisis in de zomermaanden.

De laatste Boeing 747-400 van KLM
De laatste Boeing 747-400 van KLM (ANP / Koen van Weel)

Inmiddels zouden de spanningen zo hoog zijn opgelopen, dat de miljardensteun voor de luchtvaartmaatschappij op het spel staat. Het geduld met KLM, de vakbonden en de piloten is op, melden bronnen rond het kabinet. Zonder dat steunpakket kan KLM inderdaad failliet gaan en staan er 30.000 banen op het spel. KLM heeft al bijna een miljard euro gekregen uit het steun pakket van 3,4 miljard euro.

Luister terug | Gaan Air France en KLM uit elkaar?

In ruil daarvoor heeft minister Hoekstra van Financiën afgedwongen dat KLM de kosten moet verlagen, met 15 procent. Belangrijk onderdeel daarvan is een loonoffer van het personeel: werknemers die bovenmodaal verdienen, moeten inleveren. Dat offer kan in sommige gevallen oplopen tot 20 procent. Het kwam begin deze maand op het allerlaatste moment met piepen en kraken tot stand, zegt economieredacteur Wesley Weerts.

Huidige afspraken

KLM-personeel ziet onder meer af van toekomstige loonsverhogingen, winstdelingen en eindejaarsuitkeringen. Maar Hoekstra vindt dat offer onvoldoende: de piloten hebben hierover slechts voor anderhalf jaar afspraken gemaakt, de rest voor tweeënhalf jaar, terwijl het steunpakket tot maar liefst 2025 doorloopt. Hoekstra wil dat de afspraken over het loonoffer minstens zo lang duren.

Lees ook | Lobbypanel over coronamaatregelen

Aan de andere kant dreigt vakbond FNV zelfs de huidige afspraken niet te ondertekenen en dat zet kwaad bloed in Den Haag. Het kabinet zou niet kunnen instemmen met de huidige afspraken, waardoor die hele steunoperatie in het honderd dreigt te lopen. Hoekstra wil de Kamer nog deze maand laten weten hoe hij over het loonoffer denkt. Dat zou dus vandaag moeten zijn.

Cijfers

De coronapandemie drukt op de reislust wereldwijd, ook door opgelegde restricties, en de luchtvaart is als gevolg daarvan een van de zwaarst getroffen sectoren. De maatschappij heeft naar eigen zeggen al verscheidene maatregelen genomen om de kosten omlaag te krijgen. Daarvoor werden akkoorden bereikt met verschillende vakbonden. De luchtvaartmaatschappij heeft voor de aanpassingen in het derde kwartaal alleen al 565 miljoen euro opzij gezet.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen