Economie1 nov '20 10:19Aangepast op 1 nov '20 14:55

Piloten bereid tot langer loonoffer voor KLM, maar Hoekstra negeert bond

Auteur: Aäron Loupatty

In een brief aan minister Wopke Hoekstra van Financiën, meldt pilotenvakbond VNV dat het bereid is om een langer loonoffer te doen. Maar daarover wil de vakbond pas in gesprek als het huidige loonoffer, dat tot medio 2022 duurt, is afgelopen. Dat meldt De Telegraaf die de brief van de bond aan de minister heeft ingezien.

De bond wil maandag in gesprek met Hoekstra over de ontstane situatie rondom de 'Wopke-clausule'. In de clausule staat dat de eerder gemaakte afspraken over loonoffers vijf jaar moeten gaan duren, in plaats van de afgesproken anderhalf- tot twee jaar. Naast VNV heeft ook vakbond FNV de clausule niet ondertekend.

Ondanks de brief die de bond naar Hoekstra heeft gestuurd, wil de minister niet direct in gesprek met de piloten. In een reactie laat de minister weten dat 'de bal nu bij KLM en de bonden ligt. Het kabinet heeft met de directie van KLM afspraken gemaakt en voert daar het gesprek mee.'

FNV en KLM gaan zondag opnieuw overleggen over de voorwaarden die de overheid stelt voor de leningen aan de luchtvaartmaatschappij. In een digitaal overleg proberen de bond en KLM de impasse te doorbreken. Wanneer precies dat overleg zondag is, is onduidelijk.

Luister ook | Pilotenbond legt bom onder akkoord KLM: we moeten opnieuw onderhandelen

Eerdere akkoord 'zou voldoende moeten zijn'

Zaterdag weigerde VNV de clausule te ondertekenen. De bond wil zich graag houden aan het eerder gesloten cao-akkoord waarin staat dat de piloten gedurende anderhalf tot twee jaar tot 20 procent van hun loon inlevert. 'Wij proberen invulling te geven aan hetgeen wat van ons verlangd wordt: een bezuiniging van twintig procent. Dat hebben we met KLM op 1 oktober afgesproken. We geven onze commitment ook naar de toekomst. Dat zou voldoende moeten zijn', zei Willem Schmid, voorzitter van de VNV, tegen BNR zaterdag.

Lees ook | Hoekstra stopt staatssteun KLM

'Verkeerde uitgangspunten'

Toch is hij wel bereid om opnieuw met KLM aan tafel te gaan zitten, maar dan ligt het vorige akkoord ook helemaal open. 'Als het de wens is om te komen tot cao's van vijf jaar, dan moeten we terug naar de tekentafel. Dan hebben we blijkbaar op de verkeerde uitgangspunten onderhandeld en een akkoord gesloten. Als de wens een cao van vijf jaar is, wat extreem lang is en het maximale in Nederland, dan zullen we opnieuw moeten onderhandelen', aldus Schmid.

Luister ook | Zo werd de miljardensteun voor KLM ineens onzeker

Elbers maakt zich zorgen

Zolang de bonden niet akkoord zijn gegaan met de 'Wopke-clausule' wordt het steunpakket stopgezet. Pas als álle bonden de clausule hebben getekend, krijgt de luchtvaartmaatschappij de gewenste financiële steun weer. Vakbond FNV is nog altijd in beraad over het vraagstuk. Ondertussen maakt Pieter Elbers, CEO van KLM, zich zorgen. 'Ik maak me zorgen nu pilotenvakbond VNV niet getekend heeft en FNV nog aan het nadenken is. Wij als directie zullen ons beraden op de volgende scenario’s en stappen, vanzelfsprekend in overleg met raad van commissarissen en Air France KLM', zegt Elbers in gesprek met De Telegraaf.

Luister ook | Newsroom Den Haag: De Frank Underwood van het CDA


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen