Economie4 nov '20 12:55

Ahold blijft capaciteit vergroten na coronagroei

Auteur: BNR Webredactie

Ahold Delhaize heeft zijn omzet afgelopen kwartaal flink zien stijgen. Een groot deel daarvan komt door de online verkoop die door het coronavirus door het dak is gegaan, vertelt topman Frans Muller.

CEO Ahold Delhaize Frans Muller
CEO Ahold Delhaize Frans Muller (ANP / Koen van Weel)

'We hebben al zo'n 40 procent capaciteit toegevoegd en we werken met man en macht om deze verder te vergroten. Maar deze omstandigheden hadden we ook niet verwacht', zegt Muller.

Wereldwijd groeide de omzet van Ahold Delhaize met 7 procent, met in Amerika de grootste stijging. Daar ging de omzet met 12,4 procent omhoog. 'Dat zijn natuurlijk enorm sterke cijfers. En die zijn grotendeels te danken aan de enorme inzet van onze medewerkers.'

Lees ook | CBL: verbod alcoholverkoop na 8 uur is puzzelen

Online groei

De groei zet volgens Muller in het vierde kwartaal door. 'Maar niet meer zo sterk als nu. Dit jaar gaan we afsluiten met zeven miljard euro aan online omzet. Dat is een jaar sneller dan we hadden verwacht.'

Het coronavirus versnelt de groei, maar Muller denkt dat de trend zich ook daarna doorzet. 'Niet alleen in Nederland, in Amerika is de online verkoop met 115 procent gegroeid. Dat zal natuurlijk op een lager niveau komen, maar online is zeker een blijvertje.'

Lees ook | 'Tabaksindustrie frustreert anti-rookbeleid'

Maatregelen

Ahold heeft in Amerika ook maatregelen genomen voor het geval er rellen uitbreken vanwege de presidentsverkiezingen. 'Winkels kunnen gesloten worden, en de buitenkant kan beschermd worden. Ook kijken we goed naar de openingstijden om de veiligheid te waarborgen.'

Muller hoopt dat er snel een duidelijke uitslag is. 'Dat is het belangrijkst, zodat er geen langdurige debatten zijn over de winnaar. Die kunnen juist onrust veroorzaken.'

Lees ook | Uitslagen beslissende Staten kunnen nog dagen duren


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen