Economie5 nov '20 14:15

'Nederlandse investeringsbeslissingen zijn erg op korte termijn'

Auteur: BNR Webredactie

Investeringsbeslissingen in Nederland zijn heel erg op de korte termijn gericht. Wil je succes hebben in Europa, dan moet de lange langetermijnvisie sterker. Dit zegt financieel topman Ingo Uytdehaage van betaalplatform Adyen in BNR's Zakendoen.

Beluister ook | Adyen biedt klanten bankdiensten aan

Lange termijn, lange termijn

Uytdehaage zei het al eerder toen het Nederlandse groeifonds werd gepresenteerd: investeer meer in de lange termijn. 'Zo'n groeifonds is een zak geld waar ideeën bij worden gezocht, mijn oproep op Prinsjesdag was omgekeerd: kom met goede ideeën waar je over twintig jaar wil staan, en zoek daar geld bij.' Volgens de topman is een langetermijninvestering belangrijk voor een bedrijf, maar ook voor een samenleving.

Beluister ook | Coronacrisis raakt Adyen, maar biedt ook kansen

Goed vestigingsklimaat

Uytdehaage beklemtoont bijvoorbeeld het belang van een goed vestigingsklimaat en infrastructuur. Adyen telt veel buitenlandse werknemers, voor hen speelde de gunstige inkomstenbelasting een belangrijke rol in hun keuze voor Nederland. 'En subsidies op innovatie, daar hebben we ook veel profijt van gehad.'

Volgens de topman bestaan bedrijven als Adyen bij de gratie van een goede infrastructuur, en dat is weer alleen mogelijk wanneer je een langetermijnvisie hebt. 'Zorg dat je juist onderwijs hebt, lokale infrastructuur, dat je de juiste mensen naar Nederland kunt aantrekken. We hebben ons bedrijf ermee opgebouwd, alleen al in Amsterdam hebben we tachtig verschillende nationaliteiten.'

Beluister ook | Adyen, ruimer behuisd, maar volumes blijven een zorg

Vasthouden aan huidige klantstrategie

Onlangs kwam online supermarkt Picnic komt met een eigen betaaldienst, die mede door Adyen werd ontwikkeld. Uytdehaage noemt die trend 'een belangrijk aspect waar Adyen zich op richt. Ervoor zorgen dat onze klanten de infrastructuur kunnen bieden aan hun klanten die zij belangrijk vinden. Ik denk dat heel veel retailers en platformen dit soort ideeën hebben en daar zullen we ook verder op bouwen'.

Uytdehaage zegt dat niet alleen grote bedrijven belangrijk voor Adyen zijn, maar dat het bedrijf zich ook richt op de 'lokale champions'. 'Zo zijn we hard aan het uitrollen in Nederland.' En daar stuit Adyen op concurrenten als betaalservice Molly. Is overname van andere betaalplatformen een interessante groeioptie? Uytdehaage zegt van niet: 'Het is lastig om andere techplatforms over te nemen. Die moet je dan weer integreren, dat is veel moeite. Het is beter te focussen op klanten, dat is een succesvolle strategie, waarom zou je daar vanaf wijken? De meeste overnames zijn niet succesvol.'

Beluister ook | Molly, nieuwe loot aan stam succesvolle Nederlandse fintechbedrijven


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen