Economie11 nov '20 09:12Aangepast op 11 nov '20 14:36

Corona-zuinigheid helpt discounters goed op weg

Auteur: BNR Webredactie

Nederlandse discounters profiteren van de coronacrisis, blijkt uit een rondgang van het Financieele Dagblad. De koopjeswinkels verkopen dit jaar meer spullen dan voorheen. 'Dichterbij is de nieuwe bestemming', luidt een inmiddels gehoord credo.

Net als in eerdere crises draaien consumenten elk dubbeltje inmiddels drie keer om. Gunstig geprijsde artikelen vinden gretig aftrek, waardoor discounters als Action, Zeeman en Big Bazar hun omzet tot nu toe ruim 10 procent zagen groeien, ondanks winkelsluitingen in andere Europese landen. Na het uitbreken van de financiële crisis in 2008 steeg het aantal budgetwinkels in Nederland met 75 procent, terwijl het totale aantal winkels met 5 procent daalde.

Luister terug | Aldi kiest ervoor om thuis te bezorgen

Het gaat nadrukkelijk niet om alle discounters, zegt Frank Quix, retaildeskundige van de Universiteit van Amsterdam. Vooral in de grote steden hebben koopjeswinkels als Primark het lastig. 'We worden aangespoord om vooral niet te funshoppen - en dat doe je toch vooral in grote steden. Maar ik verwacht dat andere discounters het ook de komende periode beter gaan doen. De relevante concurrentie van Zeeman in de mode laat hele diepe minnen zien, dit jaar.'

Lees ook | Nederlandse koopjesketens profiteren van coronacrisis

Interieur van Zeeman.
Interieur van Zeeman. ( ANP / Robin van Lonkhuijsen )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen