
Het gaat niet alleen om het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, ook de Amsterdamse metroring wordt 'gesloten', zegt Benschop. Dat heeft bij elkaar grote voordelen en een enorme aanjaagfunctie, waar Schiphol graag zelf aan bijdraagt. 'Het zal leiden tot meer internationale treinen op Schiphol, het oplossen van knelpunten in het nationale intercity-netwerk, het doortrekken van de Zuidas naar Hoofddorp en Schiphol én nieuwe woningbouwlocaties.'
Lees ook | Spitsbrekers | Nieuwe reeks Breek de Spits-podcasts
Om te blijven wachten op geld uit Den Haag, dat was wat Benschop betreft geen optie meer. 'Het is voor heel Nederland, maar we dachten: we doen het regionaal samen, laten we iets meebrengen. Daar zijn we nu mee begonnen.' Meer dan een beginnetje is het helaas nog niet. 'Het gaat in totaal zeker om 4 miljard euro, maar het is wel anders dan tot nu toe: meestal wordt eerst naar het Rijk gekeken en dan moeten de vervoersregio en de gemeenten nog wat bijdragen.'
Groeifonds
Minister Wopke Hoekstra van Financiën houdt zich tegenover verslaggever Martijn de Rijk nog op de vlakte over mogelijkheden om vanuit het Groeifonds bij te springen voor de verlenging van het Amsterdamse metronetwerk. 'Wij zijn druk in de weer met het Groeifonds, maar het is nu niet aan mij om over plannen te speculeren. Ik snap dat er grote belangstelling is, maar Eric Wiebes en ik hebben steeds gezegd dat wij uiteindelijk niet de arbiter zijn die de keuze maakt in de plannen.'
Het is 'ontzettend belangrijk' dat met het Groeifonds ook voor de volgende generatie voldoende groei kan worden gerealiseerd om wezenlijke zaken te realiseren, zegt Hoekstra. 'We doen het voor wezenlijke zaken in ons leven, zoals goede scholen, wegen en salarissen in de publieke sector. Daarvoor doen we het, maar laten we eerst zorgen dat we in Den Haag die wetsbehandeling op een goede manier doen. Ik waardeer uw aanmoedigingen enorm, maar ik ga geen uitlatingen doen over wat voor projecten dan ook.'
Grondexploitatie
Wat écht nieuw is, zegt Benschop, is de toegevoegde waarde van grondexploitatie. 'Als je die lijn en stations aanlegt, wordt de grond daaromheen meer waard, ook door de Zuidas-ontwikkeling richting Schiphol en Hoofddorp. De verschillende partijen hebben besloten om de waardestijging te gebruiken om de infrastructuur mogelijk te maken. En ik denk dat het perfect aansluit bij het nationale beleid en het nieuwe Groeifonds van Hoekstra en Wiebes.'
Luister terug | ANWB: Nu doorpakken op infrastructuur
De eerste kogel is door de kerk, nu is het zaak om de snelheid erin te houden. 'We zijn pas over tien jaar zover en we hebben het echt hard nodig. De bouw van de woningen alleen al levert tienduizenden banen op. Dit kan echt de nieuwe premium A-locatie van Nederland worden, ook voor het internationale bedrijfsleven. Met deze diepte-investering in woningbouw en openbaar vervoer creëren we een internationaal vestigingsklimaat van jewelste.'