Economie18 nov '20 09:17Aangepast op 18 nov '20 09:48

Unilever komt met 'enge' plantaardige doelstellingen

Auteur: BNR Webredactie

Unilever gaat de komende jaren meer doen om de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten te verhogen. Het was- en levensmiddelenconcern wil daarbij vooral zijn dochtermerk De Vegetarische Slager nog meer aan de man brengen. Unilever experimenteert met andere grondstoffen dan soja, zoals algen en erwten. Nieuwe overnames zitten voorlopig niet in het vat.

Daarnaast komen er meer veganistische varianten van mayonaisemerk Hellmann’s en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s. Unilever maakt vandaag een nieuwe strategie bekend op het gebied van gezondere voeding en de milieu-impact van de voedselketen, genaamd 'Future Foods'. Daarbij spreekt het bedrijf een doelstelling uit om binnen vijf tot zeven jaar de jaarlijkse omzet uit plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven te verhogen naar 1 miljard euro.

BNR's Big Five | Vleessector | Sjoerd van der Laan, Zwanenberg

Die vervijfvoudiging is een wat 'enge' doelstelling erkent Hanneke Faber, president Foods & Refreshments van Unilever. 'We denken dat het heel belangrijk is dat we een grotere speler worden en dat we de industrie nog meer aanjagen in plantaardig eten. Een van de grootste problemen in de voedselketen is dat we met zijn allen veel te veel vlees en veel te weinig groenten eten en als grote producent hebben we een grote verantwoordelijkheid om daar wat aan te doen.'

Luister terug | Vegetarische Slager een jaar van Unilever

Met de Vegetarische Slager heeft Unilever volgens Faber een sterke troef in handen. 'We zijn de nummer één in Nederland en daar groeien we ook het hardst van iedereen. We zijn in anderhalf jaar uitgebreid naar dertig landen, met 20.000 verkooppunten. Ik denk dat we meer snelheid hebben gemaakt dan bijna alle anderen. Maar het is een druk veld en dat is uiteindelijk alleen maar goed. Ik denk dat we echt iets in handen hebben van Nederlandse grond dat heel competitief is.'

Meegaan in de stroming

Dat Unilever geen koploper is op het gebied van plantaardige voedingsmiddelen is duidelijk, zegt Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer. 'Maar Unilever ontkomt er niet aan om mee te gaan in deze stroming, los van het feit dat Unilever het doet vanuit de overtuiging dat het bij moet dragen aan het aanpakken van wereldproblemen. Het bedrijf is een tijd geleden al begonnen met het veranderen van een aantal doelstellingen; de verpakkingen moeten ook allemaal beter.'

En vergeet niet, zegt Bender, dat Unilever ooit begon als zeepbedrijf. 'Het is wel iets wat Unilever al heel lang in zijn DNA heeft. Het heeft een een verbetering van de gezondheidszorg altijd hoog in zijn vaandel gehad. En we zijn anders gaan eten en de wereld gaat twee kanten op: de één heeft overgewicht en de ander heeft honger en daarvan zegt Unilever dat het er een rol in heeft. Het scoort nu goed op een aantal indices, maar het moet oppassen dat het niet wordt ingehaald.'

Exterieur van het hoofdkantoor van Unilever
Exterieur van het hoofdkantoor van Unilever (ANP / Robin van Lonkhuijsen )

Gerelateerde artikelen