BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Unilever komt met 'enge' plantaardige doelstellingen

  • BNR Webredactie
woensdag 18 november 2020, 9:17 Update: woensdag 18 november 2020, 9:48

Unilever gaat de komende jaren meer doen om de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten te verhogen. Het was- en levensmiddelenconcern wil daarbij vooral zijn dochtermerk De Vegetarische Slager nog meer aan de man brengen. Unilever experimenteert met andere grondstoffen dan soja, zoals algen en erwten. Nieuwe overnames zitten voorlopig niet in het vat.

Daarnaast komen er meer veganistische varianten van mayonaisemerk Hellmann’s en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s. Unilever maakt vandaag een nieuwe strategie bekend op het gebied van gezondere voeding en de milieu-impact van de voedselketen, genaamd 'Future Foods'. Daarbij spreekt het bedrijf een doelstelling uit om binnen vijf tot zeven jaar de jaarlijkse omzet uit plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven te verhogen naar 1 miljard euro.

BNR's Big Five | Vleessector | Sjoerd van der Laan, Zwanenberg

Die vervijfvoudiging is een wat 'enge' doelstelling erkent Hanneke Faber, president Foods & Refreshments van Unilever. 'We denken dat het heel belangrijk is dat we een grotere speler worden en dat we de industrie nog meer aanjagen in plantaardig eten. Een van de grootste problemen in de voedselketen is dat we met zijn allen veel te veel vlees en veel te weinig groenten eten en als grote producent hebben we een grote verantwoordelijkheid om daar wat aan te doen.'

Luister terug | Vegetarische Slager een jaar van Unilever

Met de Vegetarische Slager heeft Unilever volgens Faber een sterke troef in handen. 'We zijn de nummer één in Nederland en daar groeien we ook het hardst van iedereen. We zijn in anderhalf jaar uitgebreid naar dertig landen, met 20.000 verkooppunten. Ik denk dat we meer snelheid hebben gemaakt dan bijna alle anderen. Maar het is een druk veld en dat is uiteindelijk alleen maar goed. Ik denk dat we echt iets in handen hebben van Nederlandse grond dat heel competitief is.'

Meegaan in de stroming

Dat Unilever geen koploper is op het gebied van plantaardige voedingsmiddelen is duidelijk, zegt Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer. 'Maar Unilever ontkomt er niet aan om mee te gaan in deze stroming, los van het feit dat Unilever het doet vanuit de overtuiging dat het bij moet dragen aan het aanpakken van wereldproblemen. Het bedrijf is een tijd geleden al begonnen met het veranderen van een aantal doelstellingen; de verpakkingen moeten ook allemaal beter.'

En vergeet niet, zegt Bender, dat Unilever ooit begon als zeepbedrijf. 'Het is wel iets wat Unilever al heel lang in zijn DNA heeft. Het heeft een een verbetering van de gezondheidszorg altijd hoog in zijn vaandel gehad. En we zijn anders gaan eten en de wereld gaat twee kanten op: de één heeft overgewicht en de ander heeft honger en daarvan zegt Unilever dat het er een rol in heeft. Het scoort nu goed op een aantal indices, maar het moet oppassen dat het niet wordt ingehaald.'

Exterieur van het hoofdkantoor van Unilever
Exterieur van het hoofdkantoor van UnileverANP / Robin van Lonkhuijsen

EconomieUnileverVoedingVoedingsmiddelen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Noodbevel afgegeven voor Museumplein

'Kappers hebben direct geld nodig'

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play