Economie24 nov '20 10:27

KPN streeft naar omzetgroei mkb-segment

Auteur: BNR Webredactie

KPN investeert de komende drie jaar 3,5 miljard euro in supersnel internet. Het wil het aantal gezinnen met een glasvezelverbinding verdubbelen, maar ook bedrijven moeten van de versnelde digitalisering profiteren. Het telecombedrijf wil vooral mkb-bedrijven nog beter gaan bedienen. 'Volgend jaar willen we de omzet stabiliseren en het jaar daarop willen we zelfs groeien in het mkb.'

Het mkb is voor KPN het allerbelangrijkste segment in de zakelijke markt, met een aandeel van 50 procent in de omzet. De omzet in de zakelijke markt staat al jaren onder druk, erkent topman Joost Farwerck, maar als ook de grootzakelijke omzet over een paar jaar gaat renderen, kan kostenbesparing eindelijk minder prioriteit krijgen. 'We kijken wat meer gedifferentieerd naar de soorten omzet die we doen.' Het licht staat wat dat betreft op groen om tot omzetgroei te komen.

Extern geld

Een externe financier, zoals het Zweedse EQT, heeft KPN niet nodig om de plannen te verwezenlijken, zegt Farwerck. 'We hebben weinig schuld en we draaien voldoende cash, dus zelfs na alle investeringen kunnen kunnen we nog een goed dividend uitkeren en houden we nog wat over. Dus we staan er goed voor; we kunnen het zelf financieren. KPN wil het aantal gezinnen met een glasvezelverbinding verdubbelen, maar ook bedrijven moeten ervan profiteren.

Luister terug | CEO KPN: Dalende trend is eruit

Farwerck ziet vooral dat glasvezel het erg goed doet. De uitrol daarvan is al eerder begonnen en ook het kopernetwerk is geüpgradet. En zeker in coronatijd wordt een snelle internetverbindingen steeds belangrijker. 'Er wordt steeds meer data verbruikt, met meer video. De kantoren zijn de huizen ingetrokken, dus het wordt steeds belangrijker om een toekomstbestendige verbinding naar je huis te hebben.'

Hoger dividend

Het gaat om langetermijninvesteringen, zegt Farwerck, dus dat beleggers nog even de kat uit de boom kijken is niet gek. 'Ze kijken altijd met een gezonde blik naar de verhouding tussen het dividend dat je uitkeert en de investeringen die je doet. Die schalen we iets op, dus dat roept vragen op. Maar het is goed om te kunnen melden dat we het dividend blijven uitkeren én het kunnen laten groeien. Dat we dat zelf kunnen financieren is fantastisch.'

Joost Farwerck, CEO van KPN
Joost Farwerck, CEO van KPN (EPA / Jerry Lampen )

Gerelateerde artikelen