
Het is een zeer unieke situatie, zegt Sander Roose van Omnia Retail. Belangrijke reden zijn volgens hem de tekorten door de coronacrisis. 'De meeste online retailers zijn er de afgelopen tijd in geslaagd om de langere leveringstijden terug te dringen. Nu willen ze voorkomen dat ze op drukke momenten in de problemen komen, bijvoorbeeld rond de feestdagen. Grote webwinkels lijken daarop te anticiperen door producten ertussenin minder agressief te prijzen en niet te stunten met grote promotieperiodes.' Daarbij kijken ze volgens hem meer naar de lange termijn dan kleine aanbieders.
Luister terug | Bubbels voor een prikkie in België
Omnia Retail vergeleek de prijzen van Bol.com, Coolblue, Mediamarkt, Amazon en Wehkamp met die van kleinere webwinkels. 'Vanaf april gingen de prijzen bij meerdere van hen maand op maand omhoog', zegt Roose. 'Wat daarbij ook meespeelt is dat zich in een paar maanden tijd een enorme groei heeft voltrokken. De verkopen lagen maanden lang op Black Friday-niveau, dát komt er nu nog eens overheen.' Wel dalen sinds eind vorige week de prijzen in de aanloop naar dit koopfestijn, ook bij de grote spelers.
Luister terug | Zolemba gaat op avontuur in Frankrijk
BNR sprak met een aantal van hen, maar zij ontkennen dat ze de prijzen momenteel hoger houden om tekorten te voorkomen. Een andere reden voor de stijging gaven de webwinkels niet.