Economie26 nov '20 06:52Aangepast op 26 nov '20 10:43

Drukte bij webwinkels leidt amper tot leveringsproblemen

Auteur: BNR Webredactie

Al het kortingsgeweld in de aanloop naar de feestdagen leidt vooralsnog amper tot problemen bij webwinkels. Pakketjes worden op tijd bezorgd en ook de komende dagen verwachten winkels geen massale vertragingen, blijkt uit navraag van BNR.

Hoewel het drukker is dan ooit, denkt Bol.com 'veruit het grootste deel van de pakketjes' op tijd te kunnen leveren. Dat is vooral te danken aan goede afspraken met postbezorgers, zegt woordvoerder Tamara Vlootman. 'We spreken elkaar meerdere momenten per dag en stemmen goed af.'

Ook bij Zalando zorgt de drukte nog niet voor problemen. 'We hebben ons ruim van tevoren op deze tijden voorbereid en hierbij ook de verwachte volumes ruim vooraf afgestemd', schrijft het bedrijf in een reactie. Datzelfde geldt voor H&M; ook de modegigant belooft de verwachte drukte vooraf goed te hebben ingeschat.

Druk verminderen

Net als de andere webwinkels heeft Blokker nog geen last van vertragingen van pakketten. Wel neemt het bedrijf maatregelen om de druk bij PostNL te verminderen. Blokker gaat de producten van klanten die ervoor kiezen om hun bestellingen in de winkel op te halen zelf leveren.

Luister terug | Grote webshops schroeven prijzen op

Ook MediaMarkt hoopt met de optie om bestellingen in de winkel af te halen de druk bij pakketbezorgers te verminderen en vertragingen te voorkomen. Desondanks zegt de elektronicawinkel dat sommige klanten 'wat langer op hun aankoop moeten wachten'. Coolblue heeft niet gereageerd op vragen van BNR.

Spreiden

De afgelopen jaren verliep de bezorging tijdens de feestdagen niet altijd even vlekkeloos. Maar ook toen ging het maar om een klein percentage van de pakketten dat vertraging opliep, zegt retaildeskundige Frank Quix. 'Toch zijn het er alsnog gigantisch veel omdat het aantal bestellingen zo hoog ligt. Daarnaast is het super onhandig als je met sinterklaas je cadeau te laat krijgt.'

Luister terug | Keurmerk webshops is niet zaligmakend

Wel denkt Quix dat online retailers de afgelopen jaren flinke stappen hebben gezet: 'Je ziet dat ze veel beter zijn gaan spreiden. Black Friday is een soort themaweek geworden. Zelfs de week daarvoor hadden sommige winkels al aanbiedingen.' Dat helpt om de druk te verminderen.

Ook de verkooppiek tijdens corona heeft ervoor gezorgd dat webwinkels slimmer gebruik maken van de netwerkcapaciteit. 'Er zit gewoon een maximum aan het netwerk van de pakketbezorgers. Deze is niet oneindig. Die kun je oprekken, maar niet in één nacht vergroten. Maar als je van tevoren een verwachting geeft, hebben bezorgers de tijd om op te schalen.' En daar slagen webwinkels steeds beter in, denkt hij.

Distributie PostNL

Met het oog op Black Friday, morgen, bezocht Rogiér Dankerlui het distributiecentrum van PostNL in Nieuwegein. Hij sprak daar onder meer Pascal Bangma, directeur Depots bij PostNL. Black Friday is immers dé dag om je helemaal rot te bestellen, als het aan de winkels en webshops ligt. 'In de voorjaarslockdown hebben we de capaciteit met 40 procent opgeschaald en daar komt nu nog eens 20 procent bovenop.'

De coronacrisis heeft vooralsnog gezorgd voor een flinke boost voor de pakketbezorging, zegt Bangma. 'We zetten extra bezorgers en sorteerders in, we gaan langer open en zo schalen we op en zorgen we dat we alle pakjes bij de mensen thuisbrengen. 'Landelijk rijden we 5.500 ritten per dag op dit moment en daarmee zorgen we ervoor dat we alle pakjes op tijd bij de mensen krijgen. We gaan ongeveer anderhalf miljoen pakjes per dag bezorgen.'

Gerelateerde artikelen