Economie27 nov '20 08:46

Online verkopen met 75 procent gestegen

Auteur: BNR Webredactie

De koopjes vliegen ons ook vandaag om de oren, maar het advies is nog altijd: blijf thuis. En daarom gaan we een hoop meer online uitgeven. Maar liefst 75 procent meer dan vorig jaar, blijkt uit onderzoek van ABN Amro. 'Je moet vooral op tijd bestellen en niet verwachten dat het er de volgende dag al is.'

Veel bedrijven zijn in de zomer al begonnen met de voorbereidingen op een tweede coronagolf, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. Maar intussen begint het systeem wel te knellen. 'We horen dat de operatie half november ook bij PostNL de operatie hier en daar al wat overbelast raakte, terwijl de drukste week, rond sinterklaas, nog moet komen. Pakketbezorgers roepen consumenten daarom op om eerder te bestellen.'

Luister terug | Grote webshops schroeven prijzen op

Het aantal online bestellingen over de laatste zes weken van 2020 zal ruim 75 procent hoger liggen dan vorig jaar, maakt ABN Amro op uit de transactiedata. Dit kan leiden tot grote vertragingen bij bezorging. 'Webwinkels spelen met aanbiedingen en adverteren al sinds een week voor Black Friday. Dat kan zeker wel helpen om die piek af te vlakken. Het gaat er met name om dat je die piek wat lager maakt.'

Luister terug | ZZP Café | De zoektocht naar je volgende klus

Extreme drukte bij het distributiecentrum
Extreme drukte bij het distributiecentrum (ANP / Robin van Lonkhuijsen)

Gerelateerde artikelen