
ABN Amro denkt door natuurlijk verloop en omscholing van medewerkers het aantal gedwongen ontslagen te kunnen beperken. Eind vorig jaar werkten er zo'n 18.000 mensen bij de bank, waarvan 14.800 in Nederland. Ook het karakteristieke hoofdkantoor van ABN Amro aan de Amsterdamse Zuidas gaat in de verkoop, meldt De Telegraaf. De bank zal het gebouw nog wel tot 2025 blijven huren. De bank neemt het voormalige hoofdkantoor in Zuidoost weer in gebruik, na een grondige renovatie.
Lang en pijnlijk pad naar beneden
Corné van Zeijl van Actiam herkent de noodzaak van verdere digitalisering. Een heleboel bankkantoren zijn daardoor inmiddels al overbodig en daar is weinig aan te veranderen. Een beroep op de noodzaak van verduurzaming klinkt hem minder overtuigend in de oren. 'Met een lagere energierekening red je ABN Amro niet qua winstgevendheid. Je kunt het huidige hoofdkantoor ook prima opsplitsen, maar dan moeten er wel partijen zijn die het willen huren.'
De voorgenomen sale and lease back-constructie zal wel degelijk een hoop kapitaal vrijmaken en dat is volgens Van Zeijl een positief punt. 'Een bank moet geld uitlenen en niet investeren in eigen onroerend goed. Ze zullen erg moeten concentreren op wat nou hun toegevoegde waarde is en dat antwoord hebben ze duidelijk nog niet gevonden. Als ze hun toegevoegde waarde niet kunnen aantonen is het pad naar beneden nog heel lang en pijnlijk.'
Luister hier nu live naar het gesprek met ABN Amro-CEO Robert Swaak over de sanering.
Luister terug | ABN Amro staakt alle zakenbank-activiteiten buiten Europa
ABN Amro verscherpt de bestaande strategie, zegt CEO Robert Swaak. 'We springen in op de vraag van onze klanten om te kunnen bankieren waar en wanneer ze willen. Dus we zetten de trend van digitalisering door. We verwachten dat dat de komende vier jaar 15 procent van de banen gaat kosten. Deze strategie is niet ingezet vanuit kostenbesparing, maar vanuit de kracht van de bank.'
Denken over werkplek
ABN Amro wil in de nabije toekomst extra zuinig omgaan met de kostbare vierkante meters, zegt Swaak. Daarom wordt gekeken hoe ook de vierkante meters op het huidige hoofdkantoor efficiënter gebruikt kunnen worden. Het oude hoofdkantoor aan de Foppingadreef wordt daarom volledig gemoderniseerd, met als gevolg een 'enorme energiereductie', zegt Swaak. 'De crisis heeft het denken over thuiswerken en op kantoor werken bovendien versneld.'
Luister terug | ABN Amro-CEO: Volop in gesprek met 800 collega's
ABN Amro heeft als unique selling proposition de 'persoonlijke dienstverlening, zegt Swaak, gecombineerd met de kennis en kunde van de vermogensbank én van de corporate bank. 'We zijn altijd relevant voor ondernemers en ondernemingen en we blijven uitbreiden in ons hypotheekboek. In die combinatie van kennis en ervaring én de digitale mogelijkheden een unieke propositie voor ABN Amro.'