BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Economie

Rechter: KLM-steun is rechtmatig

  • BNR Webredactie
woensdag 9 december 2020, 10:55 Update: woensdag 9 december 2020, 12:46

De overheidssteun aan KLM is niet onrechtmatig. Dat blijkt uit het vonnis van de rechtbank Den Haag in de zaak die Greenpeace had aangespannen tegen de Nederlandse Staat.

Volgens de rechtbank heeft de staat op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid diverse voorwaarden aan het steunpakket verbonden. De overheid is naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter niet genoodzaakt voorwaarden aan het pakket te verbinden, die impliceren dat KLM wordt verplicht de door Greenpeace verlangde C02-emissiereductie te bewerkstelligen.

Luister terug | Zo werd de miljardensteun voor KLM ineens onzeker

Het was Greenpeace in eerste instantie te doen om de voorwaarden die de staat stelt aan het steunpakket, meldt het vonnis. De staat laat volgens Greenpeace tot op heden na klimaatbeschermende maatregelen te nemen die specifiek betrekking hebben op de luchtvaartsector, terwijl ook de luchtvaartsector volgens Greenpeace zijn steentje aan de gestelde reductiedoelen moet bijdragen.

In beroep

De vraag is of Greenpeace in beroep gaat, zegt Tim Bleeker, promovendus milieuaansprakelijkheidsrecht en klimaatrecht aan de Universiteit Utrecht. 'Er zit misschien nog wat ruimte in de argumentatie van de rechtbank, die erop wijst dat de internationale luchtvaart niet onder de klimaatverdragen en klimaatafspraken. Eigenlijk wordt dit soort zaken geregeld door de VN-organisatie voor burgerluchtvaart.'

Breek: @GreenpeaceNL verliest zaak tegen staat om steun @klm

— Yteke de Jong (@ytekedejong) December 9, 2020

Die VN-organisatie stelt wel voorwaarden aan de uitstoot van luchtvaartmaatschappijen, maar Greenpeace vraagt meer, zegt Bleeker. 'Dat was aanleiding voor het afwijzen van de vordering. Maar ergens zit misschien nog een haakje, omdat de rechter ook zegt dat wat internationaal gevraagd wordt van vliegmaatschappijen misschien niet genoeg is om de klimaatdoelen te behalen. Maar de rechtbank acht zich niet bevoegd om daar nu iets over te zeggen.'

Die VN-organisatie stelt wel voorwaarden aan de uitstoot van luchtvaartmaatschappijen, maar volgens Greenpeace gaan die verplichtingen niet ver genoeg. ‘De rechtbank zegt begrip te hebben voor die stelling, maar acht zich niet bevoegd om op het internationale besluitvormingsproces in te grijpen. Ook in de klimaatverdragen en het Urgenda-arrest ziet de rechter geen aanknopingspunten voor verdergaande klimaatverplichtingen.'

Dat was aanleiding voor het afwijzen van de vordering, zegt Bleeker. ‘Maar ergens zit misschien nog een haakje’, want als de rechter meent dat wat internationaal gevraagd wordt van vliegmaatschappijen niet genoeg is om de klimaatdoelen te behalen, is het in theorie mogelijk dat op basis van nationaal recht alsnog een verplichting kan worden vastgesteld. 'Dit gebeurde ook in eerste aanleg van het Urgenda-proces.’ Maar, zo stelt Bleeker, ‘Greenpeace is juridisch gezien wel de underdog.’

ANP / Siese Veenstra
CoronacrisisEconomieKLMMinisterie van Financiën
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog Corona | Bedrijven krijgen ongelijk in kort geding om toegangstests

'GGD'en waren niet voorbereid op een pandemie'

'Ondernemers furieus door gezwalk Rutte'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play