Fransen azen op veel meer controle Air France-KLM
De Franse staat wil 30 procent van de aandelen van AirFrance-KLM, schrijft de Telegraaf naar aanleiding van berichten in Franse media. De Fransen willen weer meer controle op de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij, maar financiële spelregels lijken de Fransen in de weg te weg zitten.
De Nederlandse wens om meer invloed te krijgen stuitte veel Fransen vanaf het begin al tegen de borst, zegt Yteke de Jong, luchtvaartdeskundige van de Telegraaf. En nu de coronacrisis zo hard heeft toegeslagen, is het moment voor Frankrijk aangebroken om 'de Nederlanders te lozen', melden bronnen in de Franse media. 'De Nederlandse invloed vertraagt alleen maar; ze kunnen onze plannen zo niet snel genoeg uitvoeren.'
Luister terug | Kabinet stemt in met herstructureringsplan KLM
Op zich klopt het dat KLM en de Nederlandse staat minder voortvarend te werk gaan dan de Franse tak, zegt De Jong. Daarom klonk de afgelopen weken al het nodige Franse tromgeroffel, om bij minister Wopke Hoekstra los te weken wat hij nou precies van plan is met het bedrijf en 'zijn' belang. 'Dus aan de ene kant speelt hier de machtsvraag, aan de andere kant willen ze Hoekstra dwingen om meer geld in het bedrijf te steken.'
Nieuw kapitaal
Als er de afgelopen weken één ding is gebleken is het wel dat Hoekstra voet bij stuk lijkt te houden. Maar met een dreigend faillissement en het eind van het boekjaar voor de boeg begint in Frankrijk de spanning op te lopen. 'Ze willen eigenlijk de zekerheid van nieuw kapitaal, zodat ze dat aan het eind van het jaar kunnen inboeken. En als Frankrijk naar die 30 procent gaat, krijgt het het alleen voor het zeggen: dan moet je volgens de regels een compleet bod op de onderneming uitbrengen.'
Luister terug | Piloten bereid tot langer loonoffer voor KLM, Hoekstra negeert bod
Hoekstra moet zich vandaag tegenover de Tweede Kamer verantwoorden over de plannen met Air France-KLM. Vooralsnog is het uitgangspunt dat Hoekstra én het parlement alleen KLM willen steunen. 'Willen ze überhaupt nog participeren in een Frans bedrijf? KLM is wel degelijk van grote waarde voor het bedrijf, maar Air France-topman Ben Smith wil dat de Nederlandse tak zich meer richt op vakantievluchten. Het is heel erg lastig om hier uit te komen.'