'Overheid heeft te weinig oog voor lasten verhuurders'
Modeketen Van Uffelen Groep overweegt serieus om gebruik te maken van de NOW3-regeling. Dat zegt directeur Pieter Cox in BNR Zakendoen. Het bedrijf dat onlangs Claudia Sträter en Expresso overnam kijkt naar de mogelijkheden om een graantje mee te pikken van het nieuwe corona-steunpakket. Van Uffelen maakte geen aanspraak op NOW2, omdat de verkopen in de zomer behoorlijk op peil bleven.
Hoewel Van Uffelen wel vaart bij de steunmaatregelen van de overheid vreest Cox dat de overheid te weinig oog heeft voor het lot van de verhuurders. 'We moeten nu voor de tweede keer met de verhuurders om de tafel gaan zitten, en die heeft ook zijn vaste hypotheek- en rentelasten. Negen van de tien verhuurders zijn bereid om met je mee te denken, maar het is een gecompliceerd verhaal. Iedereen moet zijn steentje bijdragen. Dat gaat redelijk, maar het kost wel veel energie.'
Lees ook | Modeketen Van Uffelen houdt zeker dertig winkels Expresso en Claudia Sträter open
Bij de invoering van de gedeeltelijke lockdown op 15 oktober kelderde de omzet van Van Uffelen meteen fors, soms wel met 130 procent, zegt Cox. Van NOW1 moet het bedrijf waarschijnlijk nog een deel terugbetalen en nu wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn om gebruik te maken van NOW3. 'Toen wij half maart dichtgingen wisten wij niet, zoals iedereen denk ik, hoever dit zou lopen. We hadden met zijn allen ook niet verwacht dat die tweede golf er nog zo in zou hakken.'
Zeker dertig winkels
Van Uffelen kocht in september Expresso en Claudia Sträter van 'bedrijvendokter' Martijn Rozenboom, die de ketens eerder die maand overnam uit de boedel van het gefailleerde FNG, waartoe ook Miss Etam en Step behoorden. De nieuwe eigenaar wil ondanks de coronacrisis zeker dertig winkels van Expresso en Claudia Sträter openhouden. 'Tussen de dertig en veertig is voor ons organisatorisch en financieel haalbaar; een aantal winkels was zwaar verlieslatend.'
Luister terug | Faillissementsfraude bij modegroep FNG
In oktober werd overeenstemming bereikt met een groot aantal verhuurders van winkels van beide merken. Van een aantal winkels wordt nog gekeken hoeveel ruimte er na de coronacrisis is om ze alsnog open te houden. 'Nu komen we er niet uit, maar het is zonde om de winkel te sluiten. Wij hebben genoeg voorraad en het zijn hartstikke mooie merken en de eigenaar wil de winkel eigenlijk ook wel gevuld houden. Maar dat er onderhoud nodig is, is duidelijk.'