Economie18 dec '20 14:53

Meldpunt voor problemen bij omboeken en annuleren reizen

Auteur: BNR Webredactie

Sinds de uitbraak van de coronacrisis zijn er veel vakanties en reizen geannuleerd of omgeboekt. Reisaanbieders hielden zich hierbij niet altijd aan de regels. De Consumentenbond is een meldpunt gestart om duidelijk te krijgen welke problemen er nu nog zijn. Joyce Donat, woordvoerder Vervoer en Reizen bij de Consumentenbond legt uit waarom dat nodig is.

(ANP )

Naast het probleem dat veel mensen een voucher krijgen, terwijl ze geld terug willen, worden er kosten in rekening gebracht voor het omboeken van reizen. Dat zou kosteloos moeten zijn als de vlucht niet doorgaat, zegt Donat. Verder hebben gedupeerde reizigers de klacht dat vouchers niet gedekt worden tegen faillissement van de reisorganisatie, terwijl er expliciet op de tegoedbonnen staat dat ze zijn gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Ook zijn er veel vragen omtrent het annuleren van reizen, wanneer een gebied op code oranje wordt gezet.

Luister terug | Geen geld terug bij anhulering oranje vlucht

Het meest tekenende soort klachten is dat reisaanbieders weigeren geld terug te betalen en consumenten opzadelen met een ongewenste voucher. Een reisaanbieder mag vragen of de klant daarmee akkoord gaat, maar een terugbetaling weigeren mag niet. Bovendien blijkt dat de SGR-garantie op vouchers vaak niet dekkend is bij faillissementen. Donat: 'Wij vinden dat consumenten zich ook flexibel moeten opstellen in zo'n coronapandemie, maar dat moet zeker ook van de kant van de aanbieders komen, anders komen we er samen niet uit.'

Lees ook | Reisverklaring moet drukte luchthaven tegengaan

Wel of niet vliegen?

Veel mensen vinden het moreel onverantwoord om toch nog op vakantie te gaan naar oranje gebied met een eerder geboekt ticket. Premier Rutte noemde het zelfs 'asociaal'. Een aantal luchtvaartmaatschappijen vliegt ook niet naar deze gebieden. Wat moet je dan als je als consument op je schreden terugkeert en wilt annuleren, maar de organisatie nog op de bestemming vliegt? Dat gaat mettertijd beter, maar er blijft veel ruimte voor verbetering aan de kant van de reisorganisaties, vindt Donat.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen