
Wel zijn op de parkeerplaatsen bij de terminals al veel vrachtwagens te zien, wat duidt op behoorlijk goed gevulde ferry's naar het VK. De Rotterdamse haven heeft er een lange voorbereiding opzitten, waarvan de meest ingrijpende de aanpassing van de digitale systemen betreft waarmee de vracht vooraf kan worden aangemeld, zegt Willems. 'Dat is belangrijk, want hoe meer vracht er vooraf digitaal wordt aangemeld, hoe soepeler de vrachtwagen het schip op kan.'
Luister terug | Brits parlement stemt over Brexitdeal
Hoe dan ook wordt vandaag alsnog een spannende dag, erkent Willems, want hoe nauwgezet de voorbereidingen ook waren, het blijft toch de eerste dag dat er weer op een reguliere capaciteit gevaren wordt, met 200 tot 300 vrachtauto's per ferryboot. Nu moet blijken of alle voorbereidingen hun vruchten hebben afgeworpen, maar we hebben daar wel vertrouwen in. En Rijkswaterstaat begeleidt degenen die toch alle publiciteit rond Brexit gemist hebben.'
Proof of the pudding
Tot nu toe lijkt alles inderdaad behoorlijk gesmeerd te lopen, zegt Godfried Smit, douane-expert bij Evofenedex. 'Deze week is toch wel een beetje de proof of the pudding, maar tot nu toe lijkt het allemaal redelijk vlot te verlopen. In het weekend zijn de systemen ingedraaid. De paar hele kleine problemen die er waren zijn snel opgelost, dus zowel aan de kant van de overheid als aan de kant van ondernemers lijkt de voorbereiding goed te zijn geweest.'
Luister terug | Economenpanel over Brexit
Ook Cees Heebink, directeur van het gelijknamige transportbedrijf, heeft vooralsnog weinig problemen ondervonden. Het is altijd een beetje een rustige opstart in januari. Bovendien zijn in december al onwaarschijnlijke voorraden naar het Verenigd Koninkrijk getransporteerd. 'We hebben de drukste maand ooit gehad, dus dat is wel echt bijzonder. Al is nog een groot vraagteken hoe de Engelsen het hebben voorbereid, ik hoop dat ook zij het goed voor elkaar hebben.'