
Ook wordt de betalingstermijn voor alles wat al binnen is met dertig dagen verlengd. Hema verliest 10 miljoen euro per week door de lockdown. Volgens het bedrijf is er geen acute geldnood, maar er werken veel mensen thuis, waardoor de capaciteit voor het verwerken van facturen drastisch is afgenomen.
Luister terug | Albert Heijn stopt stuntaanbiedingen na schandnagelbericht Hema-topman
Als reden voor het afbestellen van lopende orders geeft Hema dat er geen ruimte is om nieuwe voorraden te herbergen. De voorraden die in december binnen zijn gekomen, liggen nog in de winkel. Terwijl deze er normaal met kerst uit zouden zijn vervlogen. Hema gaat er daarom dus vanuit dat nieuwe voorraden de klant nooit zouden bereiken. Het zou volgens het bedrijf niet logisch zijn om die bestellingen door te laten gaan.
Lees ook | Jumbo-familie kan Hema overnemen
Hema heeft de huidige problemen over zichzelf afgeroepen, zegt retaildeskundige Paul Moers. 'Hoe kun je nou je thuismarkt veronachtzamen en dan enorm krankzinnige buitenlandse avonturen starten? Daarnaast is er nul innovatie; al twintig jaar is er niets nieuws bedacht. En het derde probleem is dat de webshop niet goed voor elkaar was. Daar hebben ze te weinig aan gedaan en daar betaal je nu een prijs voor die er niet om liegt. Want de vraag is of dit een verstandige stap is.'
De opmerkingen van deze week van Hema-topman Tjeerd Jegen, die deze week Albert Heijn ter verantwoording riep, staan met deze brief ook in een wonderlijk daglicht, zegt Moers. 'Hij vertelt er niet bij dat hij zelf bij de Jumbo spullen verkoopt en dat zijn eigen online shop gewoon niet goed genoeg is. En vervolgens ga je je suppliers eenzijdig en zonder overleg met een probleem opzadelen. Dat kan zomaar een sneeuwbaleffect geven.'