BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM

  • BNR Webredactie
maandag 18 januari 2021, 7:59 Update: maandag 18 januari 2021, 16:38

De nieuwe miljardensteun voor KLM laat nog even op zich wachten. Het Nederlandse kabinet wil een financiële injectie op het niveau van het dochterbedrijf en niet op niveau van de Frans-Nederlandse holding. De vrees is dat het geld anders in een bodemloze put zal verdwijnen. Het stelt minister van Financiën Wopke Hoekstra voor een duivels dilemma.

Passagiers van Air France-KLM
Passagiers van Air France-KLMEPA / Antonio Lacerda

De onderhandelingen tussen de Franse en Nederlandse staat over een nieuwe kapitaalinjectie in het noodlijdende Air France-KLM verlopen uiterst moeizaam, meldt het Financieele Dagblad. Er zijn twee deadlines gepasseerd en de mogelijkheid dat er bij de presentatie van de jaarcijfers op 18 februari nog geen akkoord over een emissie is, hangt nadrukkelijk boven de markt, bevestigen ingewijden die op de hoogte zijn van de onderhandelingen.

Luister terug | Fransen azen op veel meer controle Air France-KLM

Partijen voelen zich tot elkaar veroordeeld als in een slecht huwelijk, maar de echtscheiding durft niemand aan, zegt FD-journalist Pieter Couwenbergh. 'Zoals wel vaker zijn de Fransen en de Nederlanders het niet met elkaar eens: er moet geld bij omdat Air France-KLM door de coronacrisis in zwaar weer zit en rode cijfers schrijft. Dus er moet geld bij en de Fransen willen het op het niveau van de groep: alles wat erin komt dan aan heel Air France-KLM ten goede.'

Beursgenoteerd

Maar minister van Financiën Wopke Hoekstra staat er juist op dat al het Nederlandse belastinggeld dat in de maatschappij gestoken word alleen ten goede komt aan KLM en daar lijkt hij hardnekkig aan vast te houden, zegt Couwenbergh. 'Het ingewikkelde is alleen dat er nu ook aandelen bijkomen. Maar Air France-KLM is een beursgenoteerd bedrijf, KLM niet. Normaal gesproken koop je die aandelen op.'

Luister terug | Extra geld voor KLM

Bovendien is de Nederlandse tak inmiddels duidelijk dat niet iedereen in Nederland staat te juichen om nóg meer geld voor KLM, dat toch al de grote trekker is van de loondoorbetalingsregeling van de NOW. 'Nu hebben ze gezegd: als we nou die lening omzetten in een eeuwigdurende lening van 1 miljard euro, dan mag dat volgens de boekhoudregels tot het eigen vermogen van KLM geregeld en wordt de Nederlandse tak financieel geholpen.'

Lege handen

De Fransen reageren op die constructie door de aandelenversterking op het niveau voor de groep geheel aan zichzelf ten goede te laten komen. 'En Wopke Hoekstra gaf twee jaar geleden 700 miljoen euro uit om aandelen juist op groepsniveau in te kopen om een stem in het kapittel te houden. Dus als de Fransen die aandelenversterking straks op groepsniveau doen, staat Hoekstra weer met lege handen. Hij staat eigenlijk voor een duivels dilemma.'

Air France-KLMCoronacrisisEconomieKLMLuchtvaart
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Baudet: Er is géén post-coronatijd

Liveblog | Viruswaarheid verliest hoger beroep avondklok

Parijs wil op eigen houtje lockdown instellen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De prijs van het succes van bitcoin

26 februari | RIVM stelt corona-sterftecijfer naar beneden bij

Opinie | Inflatiehobbel

'Prik iedereen, daarna paspoort'

Auto-Update | Fastned haalt 150 miljoen euro op

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play