Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM
De nieuwe miljardensteun voor KLM laat nog even op zich wachten. Het Nederlandse kabinet wil een financiële injectie op het niveau van het dochterbedrijf en niet op niveau van de Frans-Nederlandse holding. De vrees is dat het geld anders in een bodemloze put zal verdwijnen. Het stelt minister van Financiën Wopke Hoekstra voor een duivels dilemma.
De onderhandelingen tussen de Franse en Nederlandse staat over een nieuwe kapitaalinjectie in het noodlijdende Air France-KLM verlopen uiterst moeizaam, meldt het Financieele Dagblad. Er zijn twee deadlines gepasseerd en de mogelijkheid dat er bij de presentatie van de jaarcijfers op 18 februari nog geen akkoord over een emissie is, hangt nadrukkelijk boven de markt, bevestigen ingewijden die op de hoogte zijn van de onderhandelingen.
Luister terug | Fransen azen op veel meer controle Air France-KLM
Partijen voelen zich tot elkaar veroordeeld als in een slecht huwelijk, maar de echtscheiding durft niemand aan, zegt FD-journalist Pieter Couwenbergh. 'Zoals wel vaker zijn de Fransen en de Nederlanders het niet met elkaar eens: er moet geld bij omdat Air France-KLM door de coronacrisis in zwaar weer zit en rode cijfers schrijft. Dus er moet geld bij en de Fransen willen het op het niveau van de groep: alles wat erin komt dan aan heel Air France-KLM ten goede.'
Beursgenoteerd
Maar minister van Financiën Wopke Hoekstra staat er juist op dat al het Nederlandse belastinggeld dat in de maatschappij gestoken word alleen ten goede komt aan KLM en daar lijkt hij hardnekkig aan vast te houden, zegt Couwenbergh. 'Het ingewikkelde is alleen dat er nu ook aandelen bijkomen. Maar Air France-KLM is een beursgenoteerd bedrijf, KLM niet. Normaal gesproken koop je die aandelen op.'
Luister terug | Extra geld voor KLM
Bovendien is de Nederlandse tak inmiddels duidelijk dat niet iedereen in Nederland staat te juichen om nóg meer geld voor KLM, dat toch al de grote trekker is van de loondoorbetalingsregeling van de NOW. 'Nu hebben ze gezegd: als we nou die lening omzetten in een eeuwigdurende lening van 1 miljard euro, dan mag dat volgens de boekhoudregels tot het eigen vermogen van KLM geregeld en wordt de Nederlandse tak financieel geholpen.'
Lege handen
De Fransen reageren op die constructie door de aandelenversterking op het niveau voor de groep geheel aan zichzelf ten goede te laten komen. 'En Wopke Hoekstra gaf twee jaar geleden 700 miljoen euro uit om aandelen juist op groepsniveau in te kopen om een stem in het kapittel te houden. Dus als de Fransen die aandelenversterking straks op groepsniveau doen, staat Hoekstra weer met lege handen. Hij staat eigenlijk voor een duivels dilemma.'