'Kabinetsbesluit kost duizenden banen KLM'
Vakbond De Unie is boos over het kabinetsbesluit om sneltests te verplichten voor iedereen die naar Nederland reist. 'Tussen neus en lippen heeft het kabinet vandaag misschien wel het ontslag aangekondigd van duizenden KLM-ers', schrijft de vakbond in een persbericht. KLM zegt dat het onmogelijk wordt om nog intercontinentale vluchten uit te voeren door de verplichte sneltest die iedereen die naar Nederland vliegt moet overleggen.
Als het netwerk van KLM platligt en de stromen zijn verlegd is het volgens Castelein nog maar de vraag of reizigers weer terugkomen. 'Dit netwerk is in honderd jaar opgebouwd, dat kun je niet zomaar even een paar maanden stilleggen. We denken nu dat het een paar weken duurt, maar in de kabinetsbrief aan de Kamer staat gewoon dat er nog gewerkt wordt aan registratiesystemen waar nog zeker een jaar voor nodig is.'
Kennismigranten
Daarnaast gelden allerlei Europese uitzonderingen op het inreisverbod straks ook niet meer in Nederland. 'Dat gaat over kennismigranten, zakenreizigers, professionals uit de creatieve sector. En dan ook nog een keer je eigen bemanning aan deze tests onderwerpen en quarantaine opleggen... Dit is voor mijn gevoel een maatregel die volstrekt voorbijgaat aan de toegevoegde waarde die KLM de Nederlandse samenleving geboden heeft.'
Luister terug | Schipholbaas voorspelt trage rit naar oude niveau
En dat allemaal omdat op links een meerderheid nodig is om de avondklok in te stellen, is Casteleins inschatting. 'En links kun je paaien door milieuvervuiler KLM aan te pakken. Coronabeleid is een verkapte milieuagenda geworden. Dit is zo drastisch, dit móet vandaag van tafel, anders heb je KLM direct de Noordzee in geschoven en heb je al die miljarden de afgelopen jaren voor niets in dat bedrijf geschoven. Dan is alles voor niets geweest en dat kán niet waar zijn.'
Samen uit, samen thuis
De eisen die nu gesteld worden aan alle inkomende reizigers gaan ook gelden voor bemanningen. Elk bemanningslid dat een positieve antigeentest heeft moet op de bestemming achterblijven. Dat is voor KLM niet hanteerbaar. KLM-bemanningen gaan samen uit en samen thuis. Als er voor crewleden geen uitzondering op deze regel komt, zal KLM haar lange afstandsvluchten moeten stilleggen. Dat gaat duizenden banen kosten, zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie.
In het persbericht wordt er ook op gewezen dat de Nederlandse economie extreme schade lijdt, en dat de persconferentie over de aanscherping van de corona-maatregelen volledig leek te gaan over de avondklok.
Lees ook | Rechter KLM-steun is rechtmatig
'Een nationale televisie-uitzending waarin het kabinet zelfs aandacht besteedt aan het uitlaten van Max en Wodan. Maar dat ook KLM-bemanningen onder het testbeleid voor inreizenden gaan vallen werd verzwegen. Daarnaast: het reisverbod vanuit Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en heel Zuid-Amerika grijpt sowieso rechtstreeks in op de toekomst van KLM en haar duizenden werknemers. Dat wordt kennelijk op de koop toe genomen: nul aandacht daarvoor tot nu', zegt Castelein.
KLM is de enige luchtvaartmaatschappij in Europa en het raakt het verdienmodel in het hart, zegt Castelein. 'Het ministerie zou moeten snappen dat je het bedrijf de nek omdraait, omdat er maar tien tot vijftien bestemmingen overblijven. En ook op vrachtvluchten zitten ook piloten, die ook getest moeten worden. Dit is volstrekte waanzin en omdat andere EU-landen deze maatregel niet hebben ingevoerd is ook de bestrijding van corona op deze manier een wassen neus.'
Extra verlies van 1.000 banen
Ook als de crew nog zou worden uitgezonderd van het testbeleid, zijn de genomen maatregelen desastreus, schrijft De Unie. 'Elke 10 procent achterblijvend herstel leidt tot extra verlies van minstens 1.000 banen. Het is tragisch dat KLM kennelijk het ondergeschoven kindje wordt in de jacht op politieke meerderheden – bij voorbeeld voor die avondklok - op links. Coronabeleid lijkt wel milieubeleid geworden. En er wordt totaal vergeten wat KLM en haar medewerkers al 101 jaar voor moois te bieden hebben aan ons land.'