BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

'Nog eens 1000 banen weg bij KLM'

  • BNR Webredactie
donderdag 21 januari 2021, 16:49

Bij KLM moeten nog eens 1.000 personeelsleden vertrekken. Dit meldt KLM. De maximaal 1000 man personeel die extra moet vertrekken betreft voor de helft cabinepersoneel. Daarnaast gaat het om 100 piloten en 200 tot 400 medewerkers op de grond.

ANP Siese Veenstra

Minder rooskleurig

Bij luchtvaartmaatschappij KLM verdwijnen nog eens 800 tot duizend banen als gevolg van de crisis bovenop de eerder aangekondigde reductie van 5.000 arbeidsplaatsen. Dat maakte KLM bekend. Van de maximaal duizend man personeel die extra moet vertrekken is ongeveer de helft cabinepersoneel. Daarnaast gaat het om 100 piloten en 200 tot 400 medewerkers op de grond.

KLM- baas Pieter Elbers waarschuwde al eerder dat het beeld voor komende zomer er minder rooskleuring uit zou gaan zien dan eerder verwacht. Zo werd rekening gehouden met een scenario waarbij 80 procent van de vluchten volgens schema zou vliegen. Dat percentage zal lager uitvallen. Ook zusterbedrijf Air France stelde de verwachtingen voor dit jaar naar beneden bij.

Gedwongen vertrek

De realiteit is dat het herstel met name op de langeafstandsroutes aanzienlijk langer duurt dan verwacht, onder andere door voortdurende en nieuwe internationale beperkingen en reisrestricties, laat KLM weten. Bij de vorige banenreductie is er volgens Elbers intensief overleg geweest met sociale partners om tot afspraken te komen. 'Deze aanpassing was zeer pijnlijk maar is gelukt. Ik heb het vertrouwen dat we er weer samen uit zullen komen', laat hij weten.

Vakbonden hielden al wel rekening met extra ingrepen. De eerder aangekondigde reorganisatie werd na de eerste coronagolf overeengekomen. Daarbij werd nog rekening gehouden met herstel dat na de zomer zou doorzetten en niet met de strenge maatregelen die momenteel gelden. Bij de eerste ronde van de reorganisatie lijkt het KLM te lukken om de banenreductie voor het grootste deel zonder gedwongen ontslagen te regelen. Evengoed zullen een paar honderd medewerkers daarbij gedwongen moeten vertrekken.

Beluister ook | Kabinetsbesluit kost duizenden banen bij KLM

De nieuwe ingreep staat nog los van de nieuwe maatregelen van het kabinet van de afgelopen 48 uur. Daarbij dreigt KLM vanaf vrijdag vrijwel alle vluchten te moeten schrappen vanwege de mogelijke verplichting tot een coronasneltest voor personeel.

'De nieuwe maatregelen zijn wel exemplarisch voor de restricties en dynamieken waar we sinds de uitbraak van de pandemie wereldwijd mee te maken hebben', zegt Elbers. 'Zelfs als onze bemanningen uitgezonderd worden van deze verplichting, is deze extra reductie van arbeidsplaatsen helaas hard nodig. De effecten van de laatste maatregelen komen hier nog bovenop.'

KLMPersoneelsbeleid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Supers mogelijk in overtreding met loonsverhoging

Corendon: Pakketreizen KLM oneerlijke concurrentie

Van Nieuwenhuizen wil behoud KLM-'slots'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De prijs van het succes van bitcoin

26 februari | RIVM stelt corona-sterftecijfer naar beneden bij

Opinie | Inflatiehobbel

Auto-Update | Fastned haalt 150 miljoen euro op

'Prik iedereen, daarna paspoort'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play