Dollar en corona houden Unilever niet van winst af
Unilever zag de winst afgelopen jaar licht stijgen. Schoonmaakmiddelen en ijs voor thuis zaten flink in de lift en bezorgden het concern uiteindelijk een nettowinst van 6,1 miljard euro. De dollarkoers en de coronacrisis waren de voornaamste spelbrekers.
In het vierde kwartaal van 2020 trok de omzet op heel veel terreinen overigens alweer aan, zegt Koen Bender, van Mercurius Vermogensbeheer. Toch kan het resultaat beleggers nog niet echt bekoren, mogelijk omdat Unilever weinig helder is over het afstoten van andere labels, waar eerder kort over werd gespeculeerd. 'Maar het kan zijn dat ze meer informatie daarover bewaren voor de analistenbijeenkomst, later vandaag.'
Luister terug | Topman Unilever verbaasd over Nederlandse vijandigheid
Eerder was al duidelijk dat Unilever onder meer afscheid neemt van de theedivisie. Om over de jaren heen met 3 tot 5 procent te groeien moet afscheid genomen worden van bepaalde onderdelen met mindere groei en juist zwaarder worden geïnvesteerd in onderdelen waar het bedrijf meer heil in ziet. 'Daar hebben ze vijf onderdelen voor gedefinieerd: hygiëne, skin care, beauty-producten, functioneel voedsel en plant based foods.
Lees ook | Unilever stelt enge veganistische doelen