BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Unilever focust op afscheid thee-business

  • Mark van Harreveld
donderdag 4 februari 2021, 14:20

Unilever focust op een verkoop, beursgang, afsplitsing of partnering van zijn theebusiness tegen het einde van dit jaar. Dit zegt topman Alan Jope van Unilever in BNR's Zakendoen. Jope reageert op de mooie jaarcijfers van het concern. Afgelopen jaar groeide de onderliggende omzet van Unilever met 1,9 procent, Jope verwacht een jaarlijkse omzetgroei van 3 tot 5 procent.

ANP Robin Lonkuijsen

Luister ook | Dollar en corona houden Unilever niet van winst af

Duurzaamheid is gezond businessmodel

Volgens Jope was 2020 een 'volatiel jaar', maar heeft Unilever zich veerkrachtig getoond. 'Onze focus was het op orde krijgen van onze basics zodat we snel en wendbaar op ontwikkelingen konden reageren. Met als gevolg dat we ons marktaandeel aan het vergroten zijn. We hebben een goed jaar op de onderliggende salesgroei, winst en in het bijzonder op cash.'

Vanaf hier zegt Jope een stap verder te willen gaan met 'de uitrol van de sterke punten waarop Unilever zich onderscheidt en met onze strategische keuzes voor de toekomst. Beide zijn gebaseerd op ons commitment aan duurzaamheid, aan better business. De resultaten over 2020 laten zien hoe gezond ons businessmodel is'.

Luister ook | Topman Unilever verbaasd over Nederlandse vijandigheid

Over het jaar 2020 groeide de onderliggende omzet van Unilever met 1,9 procent, ondanks de coronacrisis. In het vierde kwartaal groeide de onderliggende omzet met 3,5 procent naar 12,1 miljard, en dat is in vergelijking met het derde kwartaal van lockdown-versoepelingen iets lager, maar daarmee voldoet ook het vierde kwartaal ruim aan de jaarlijkse omzetgroei van 3 tot 5 procent die Unilever zelf wenst.

Herstel naar business as usual

'We zien dat China terugkeert naar business as usual, dat India met een snelle comeback back bezig is en dat de Verenigde Staten sterk zijn. In Europa was de business wat down door alle nationale shutdowns. 2021 zal nog steeds volatiel zijn, we doen twee stappen vooruit en ééntje terug. We zien licht aan het einde van de tunnel in China en India, hoewel Zuid-Oost Azië nog steeds slecht gaat als gevolg van het wegvallen van het toerisme.'

Jope voorziet turbulentie in de eerste helft van 2021, met een gestaag herstel in de loop van het jaar wanneer de uitrol van de vaccins in meer landen tot normalisering leidt.

Luister ook | Unilever komt met 'enge' plantaardige doelstellingen

Sterke groei e-commerce

Opmerkelijk is de e-commerce. Voor Unilever groeide dat kanaal met 61 procent, het is nu goed voor 9 procent van de totale concernverkopen. 'Ik denk dat het blijft versnellen', zegt Jope. 'We zagen tijdens de epidemieën in China in 2010 de e-commerce daar toenemen, dat ging na die epidemie door. Mensen hebben de nieuwe manieren van browsen, winkelen en betalen ontdekt.'

'Of het nu pure play is, of e-commerce of omnichannel, de grocery.com-modellen of direct to consumer - we zijn daarin wereldwijd met zestig procent gestegen. De helft van onze luxury-beautybusiness is e-commerce en die trend zal zich alleen maar doorzetten.'

Thee en beauty

Gevraagd naar berichtgeving in Bloomberg over de vermeende verkoop van de portfolio non-core beautymerken met een gecombineerde jaarlijkse verkoopwaarde van 600 miljoen dollar, antwoordt de topman dat Unilever een aantal merken heeft geselecteerd 'die we apart gaan managen door gespecialiseerd management binnen Unilever. We hebben niet gezegd dat we die business gaan verkopen en we gaan er evenmin over speculeren.'

Over de toekomst van thee-divisie, waaronder Lipton, zegt Jope dat de focus nu ligt op de creatie van een aparte unit binnen de theebusiness. 'Tegen het eind van het jaar zullen we in staat zijn om onze theebusiness te verkopen, naar de beurs te brengen, te partneren of af te splitsen. Dat is nu onze voornaamste focus.'

De cijfers

Vooral de verkoop van hygiëneproducten als zeep en wasmiddelen zorgde voor winst, maar consumenten gaven terwijl ze thuis waren ook meer uit aan bijvoorbeeld ijs van Ben & Jerry's. De producten voor de horeca deden het minder en ook de ijsverkoop buitenshuis viel lager uit.

Daarmee bevestigde Unilever het beeld dat al gedurende het jaar was ontstaan. Ondanks de tegenwind steeg de nettowinst licht naar een kleine 6,1 miljard euro. De operationele winst, waarbij vooral naar de opbrengst en kosten van productie wordt gekeken, daalde wel. Dat kwam onder meer door gestegen kosten als gevolg van coronamaatregelen.

De omzet zakte met 2,4 procent tot 50,7 miljard euro. Exclusief overnames en gecorrigeerd voor koersverschillen van de verschillende muntsoorten waarin Unilever zijn producten verkoopt, was er wel een stijging te zien. Die onderliggende omzet is waar Unilever zelf naar kijkt.

CEOUnilever
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

NS-topvrouw: in 2024/25 weer op oude niveau

Arcadis: omzet daalt, operationele winst stijgt

Dieprode cijfers voor KLM

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Grootschalig met geld smijten

Het miljardairs-tijdperk

De nieuwe avonturen van Bram Schot

Alexander Collot d’Escury (Bruynzeel Storage Systems) over de opslag van kunst

#17 Somnox wil binnen 10 jaar naar 100 miljoen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play