BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

'Kleinere luchthavens kunnen cargo-rol grote hubs overnemen'

  • BNR Webredactie
maandag 8 februari 2021, 17:55

Op de grote Europese luchthavens zullen de vrachtvluchten uiteindelijk het onderspit delven. En daar ligt een mooie kans voor kleinere, meer regionaal georiënteerde luchthavens, die vaak een infrastructuur hebben die meer op luchtvrachtvervoer is ingesteld. Dat zegt topman Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport in BNR Zakendoen.

Het betekent dat ook zijn luchthaven wel degelijk een rol kan spelen in een gebied waar ook grotere vliegvelden als Eindhoven Airport, Luik, Schiphol en Frankfurt, zegt Roeven. 'Voor passagiersvervoer heb je een verzorgingsgebied van maximaal honderd kilometer rond de luchthaven, voor vrachtvervoer geldt een straal van vierhonderd tot vijfhonderd kilometer. Dus wij kunnen als Maastricht ook Frankfurt, Luxemburg en Schiphol als onze thuismarkt beschouwen.'

Luister terug | Maastricht Aachen moet zich concentreren op vrachtvervoer

De grotere luchthavens zijn veel meer slotgecoördineerd, zegt Roeven, zodat in belangrijke mate bepaald is wie wanneer mag landen. 'Luchtvaartmaatschappijen die een passagiersslot belangrijker vinden dan een vrachtslot en dat passagiersoperators meer op punctualiteit opereren, waardoor de vrachtcarriers het spelletje op die luchthavens gaan verliezen. Dan worden regionale luchthavens die bij die grote hubs in de buurt liggen steeds interessanter voor het vrachtvervoer.'

Lees ook | 'Samenwerking Nederlandse luchthavens cruciaal'

Intussen is het aandeel van vrachtverkeer in de economie en de werkgelegenheid aanzienlijk groter dan dat van passagiersverkeer, zegt Roeven. 'Op Schiphol vertegenwoordigt vrachtvervoer 4 procent van de vluchten, maar 25 procent van de werkgelegenheid. Dat is ook de reden dat de commissie- Van Geel zegt: zet in op vrachtvervoer en ga niet de discussie aan over wat het toevoegt in de regio. Maar kijk wat het toevoegt in een krimpregio als Zuid-Limburg.'

Exterieur van Maastricht Aachen Airport.
Exterieur van Maastricht Aachen Airport.ANP / Marcel van Hoorn

GoederenvervoerLuchtvaartMaastricht Aachen AirportPersonenvervoerSchiphol
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Paul Eidhof (Apollo Vredestein) over duurzame autobanden

Update | Mobiliteitssector blij met versoepeling coronaregels

Schrik zit er flink in door brokstukken vliegtuigmotor

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Geriatrische geuzen

3 maart | 'CBR verklaarde honderden rijbewijzen ten onrechte ongeldig'

Update | Onderzoek naar transparantie laadtarieven

Topgast | Agnes Kant, directeur bijwerkingencentrum Lareb

Ondernemers zullen hebben wakker gelegen na de CPB-doorrekening

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play