BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Dieprode cijfers voor KLM

  • BNR Webredactie
donderdag 18 februari 2021, 8:39

Air France-KLM heeft coronajaar 2020 afgesloten met een verlies van 7,1 miljard euro. De luchtvaartonderneming kampte met een forse daling van het aantal passagiers door reisrestricties en het uitblijven van boekingen. De luchtvaartonderneming zag de omzet met 59 procent inzakken tot 11,1 miljard euro. De passagiersstroom droogde met 67,3 procent op tot dik 34 miljoen reizigers. Topman Pieter Elbers spreekt van de zwaarste crisis.

ANP Koen van Weel

Zwaarste crisis ooit

Net als topman Smith spreekt ook Elbers van 'de zwaarste crisis. We konden vorig jaar niet bevroeden dat we nu in deze positie zouden zitten'. KLM-AirFrance onderhandelt nu met Brussel over voorwaarden voor herkapitalisatie na eerdere staatssteun vorig jaar, Elbers wil daar weinig over kwijt: 'Er is nu discussie over herkapitalisatie, het helpt niet om de besprekingen uitgebreid te delen, maar er wordt intensief gesproken'.

Gevraagd naar de mogelijke milieu-aanpassingen die de luchtvaartmaatschappij moet doen als voorwaarde voor herkapitalisatie zegt Elbers dat hij aan de ene kant probeert te voldoen 'aan de voorwaarden die uit de politiek gesteld worden' en het maken van winst. 'In die afweging zitten we, daar zijn we de vorige keer met de Nederlandse overheid goed uitgekomen.'

Geen Frankfurt, geen München

Het is volgens Elbers te vroeg om te speculeren over het inleveren van slots, zoals Lufthansa in Duitsland heeft gedaan. Amsterdam is volgens hem toch weer anders dan Frankfurt of München. De topman is blij met de inspanningen van de Nederlandse overheid. 'Vanzelfsprekend zijn we blij met de inspanningen van minister Hoekstra, vorig jaar de leningen en kredietfaciliteiten en de NOW hebben enorm geholpen, ik ben blij met de Nederlandse overheid.'

Onzinverhaal van FNV

Volgens vakbond FNV misbruikt KLM de coronacrisis om vaste banen te verminderen en gelijktijdig flexwerkers binnen te halen en werk uit te besteden. 'Een onzinverhaal', noemt Elbers het. 'Daar herken ik me niet in, zo zit het ook helemaal niet, zo'n verhaal vind ik echt onzin. Er zullen ongetwijfeld plekken op het bedrijf zijn waar ingehuurd wordt, dat is met 27.000 werknemers nauwelijks te vermijden, maar we zoeken altijd eerst intern, er zijn honderden KLM'ers die intern herplaatst zijn.'

Snijden in eigen vlees

Om de kosten te drukken zette Air France-KLM onder andere het mes in het personeelsbestand. De personeelskosten daalden met 35 procent, doordat 8700 mensen het bedrijf verlieten. Daarnaast hield het bedrijf zijn hand op in Parijs en Den Haag voor loonsubsidies. Ook werd personeel om een loonoffer gevraagd. Dat laatste was voor KLM ook noodzakelijk om steun te krijgen van de Nederlandse regering.

Lees ook | Piloten klagen ABN Amro aan wegens hoge leningen

Banenreducties en andere ingrepen in de organisatie zadelden Air France-KLM op met 822 miljoen euro aan kosten. Deze werden niet per maatschappij apart uitgesplitst. Verder moest het concern ook bloeden voor eerder afgesloten brandstofcontracten en andere onvoorziene kosten. Die rekening kwam uit op 595 miljoen euro. Verder schreef Air France-KLM een slordige 672 miljoen euro af op zijn vloot en dan vooral op superjumbo's A380.

Verplichte coronatest nekt KLM

De dubbele coronatestverplichting die geldt voor reizigers die naar Nederland willen vliegen, maar ook voor transferpassagiers, zadelt luchtvaartmaatschappij KLM op met grote problemen. KLM-topman Pieter Elbers ziet tot zijn afgrijzen klanten bij andere maatschappijen inchecken en heeft het liefst dat de maatregel zo snel mogelijk wordt aangepast. Hij noemt de terugloop van passagiers als gevolg van de dubbele testverplichting de grootste zorg van de maatschappij op dit moment.

Leningen en Garanties

In totaal kreeg Air France-KLM 10,4 miljard euro aan leningen en garanties. Zo'n 3,4 miljard euro daarvan kwam uit Den Haag. Nog niet het volledige krediet uit Nederland is volgens Air France-KLM gebruikt. De onderneming had naar eigen zeggen eind december nog 9,8 miljard euro aan liquiditeit en kredietlijnen liggen. Ondertussen is de schuld in een jaar tijd opgelopen met bijna 5 miljard euro tot 11 miljard euro.

Momenteel wordt door het luchtvaartbedrijf onderhandeld over extra steun, vermoedelijk in de vorm van extra aandelen. De landen hebben bij elkaar al dik 28 procent van de stukken in handen. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey kan Air France-KLM het voorlopig nog wel even uitzingen.

Gagey hoopt dat de luchtvaartrestricties snel worden opgeheven. In de loop van het derde kwartaal en aan het begin van het vierde kwartaal was volgens hem sprake van enige opluchting toen reizen weer steeds meer werden toegestaan en vaccinhoop ook wat kleur op de wangen gaf. De euforie was van korte duur, door de opleving van het virus werden de maatregelen aangescherpt en was de luchtvaart terug bij af.

Air France-KLM rekent ook op een moeizaam eerste kwartaal van het jaar. Tegen de zomer verwacht de onderneming de capaciteit weer op te kunnen voeren. Het zal echter nog jaren duren alvorens het niveau van voor de crisis weer wordt bereikt.

Air France-KLMCEOKwartaalcijfersLuchtvaartOmzetcijfers
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Dalende omzet voor AB InBev

NS-topvrouw: in 2024/25 weer op oude niveau

Paul Eidhof (Apollo Vredestein) over duurzame autobanden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Grootschalig met geld smijten

Het miljardairs-tijdperk

De nieuwe avonturen van Bram Schot

Alexander Collot d’Escury (Bruynzeel Storage Systems) over de opslag van kunst

We moeten allemaal op dansles

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play