
'Financieel zijn het kruimels, de jaarlijkse kosten van ABN zijn 5 miljard, en het zijn niet eens kosten, maar een investering. Het is een klein bedrag, en de vraag is hoe het binnen de strategie van ABN Amro past', zegt hoogleraar Ondernemingsfinanciering en Financiële Markten Arnoud Boot van de Universiteit van Amsterdam.
Luister ook | Topman ABN Amro positief over 2021
Expertise inkopen
Volgens Boot is het voor een bank niet eenvoudig om zelf dit soort initiatieven op te zetten. Dat heeft te maken met een gebrek aan expertise én aan het feit dat binnen een grote bank verschillende belangen spelen. De expertise aan digitaal die ABN mist, koopt de bank nu eigenlijk in. Het voordeel hiervan is tweeledig: de bank houdt enerzijds de venture op afstand waardoor het zich in relatieve rust kan ontwikkelen, aan de andere vergroot de aanwezigheid van andere investeerders de kans op succes.
Boot benadrukt hoezeer een dergelijke investering binnen de strategie moet passen. ABN heeft een slag te maken in digitaal, maar wil groot zijn op het middenbedrijf in Nederland en Noord-West Europa. 'Deze bank is Noord-West Europees, maar wel aan de kleine kant en bedient veel mkb. Maar het is een optie, het zal niet de enige investering van ABN zijn op dit gebied.'
Luister ook | ABN ondanks rode cijfers open voor investeringen