PostNL ziet omzet en winst stijgen in coronatijd
In een voor veel bedrijven zwaar coronajaar zag PostNL de cijfers alleen maar omhoog gaan. Door de lockdowns verstuurden we meer post en bestelden we veel meer pakketten: PostNL verwerkte een recordaantal van 337 miljoen pakketten.
Dat leidt tot een hogere omzet van ruim 3,2 miljard euro, de winst verdubbelde vrijwel tot 245 miljoen euro. Ook CEO Herna Verhagen spreekt van een uitzonderlijk jaar, in een hele uitzonderlijke situatie. 'We hebben in 2019 de capaciteit bij pakketten uitgebreid, waardoor we daadwerkelijk alle pakketten konden wegbrengen. Ik denk dat de resultaten onze financiële positie hebben versterkt én in staat gesteld om de mensen die bij en voor ons werken extra te belonen.'
Luister terug | BNR Slimme koppen | Voordeur van de toekomst
Een deel van de groei zal duurzaam zijn, verwacht Verhagen, omdat 'online' als grote winnaar uit de coronacrisis is gekomen. 'Een deel van de groei is inderdaad coronagerelateerd en daarom tijdelijk. We verwachten dat mensen die nu spullen digitaal hebben besteld dat straks zeker weer in de winkel zullen doen. Maar onderliggend zien we een sterkere, aanhoudende groei van online. PostNL heeft het meest dichte netwerk in Nederland.'
Dankbaarheid
De coronacrisis heeft ook de grote waardering van de consumenten blootgelegd voor de pakket- en postbezorgers van PostNL, zegt Verhagen. 'Ik denk dat we de meest geliefde pakket- en postbezorgers van Nederland hebben. We hebben in de coronacrisis gemerkt dat er echt heel veel dankbaarheid is voor de essentiële rol die onze bezorgers spelen in de samenleving. Dus er zijn heel veel redenen waarom PostNL het grootste netwerk in Nederland zal blijven.'
Lees ook | Meer initiatieven retailers om zelf pakketten te bezorgen
Toch is het imago van PostNL bij de vakbonden allerminst vlekkeloos. FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga vindt dat het bedrijf succes boekt ten koste van flexwerkers en goede sier maakt over de ruggen van uitgeputte en slecht betaalde flexkrachten. Maar dat is volgens Verhagen geen terecht beeld. 'PostNL is gewoon een sociaal bedrijf: 90 procent van de mensen die bij ons werken heeft een arbeidsovereenkomst en de uitzendkrachten werken op basis van een PostNL-cao.