Economie10 mrt '21 06:20Aangepast op 10 mrt '21 11:53

'Chaos' dreigt door vertraagd containervervoer

Auteurs: Jacco van der Aart en Diederik de Groot

Bijna twee derde van de containerschepen komt momenteel niet volgens vaarschema aan in de havens. Dat melden ondernemersverenigingen Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan BNR. De problemen met het containervervoer kunnen in Nederland leiden tot chaos lege schappen en hogere prijzen, denkt BNR-huiseconoom Han de Jong.

Deze problemen kunnen snel gaan optreden, denkt De Jong: ‘De beperkingen op het openbare leven zullen de komende maanden worden verminderd en dan zal de sterke vraag naar goederen en diensten terugkomen. Als de logistieke problemen in het containervervoer dan niet zijn opgelost, dreigt chaos.’

Voorzitter Roderick de la Houssaye, van Fenex, de belangenorganisatie voor expediteurs en logistiek dienstverleners noemt die vrees 'volkomen terecht'.

 Het containerschip MONTE PASCOAL op de Westerschelde, op weg naar de haven van Antwerpen.
Het containerschip MONTE PASCOAL op de Westerschelde, op weg naar de haven van Antwerpen. (Flyliedutch)

Het containervervoer heeft al bijna een jaar last van de gevolgen van de coronacrisis. Evofenedex had verwacht dat de problemen na het Chinees nieuwjaar (12 februari) deels zouden zijn opgelost, maar daar is niets van terecht gekomen.

Miljoenenschade

Volgens Rogier Spoel van Evofenedex komen de productieketens van bedrijven in de knel door de voortdurende onzekerheid. ‘Als een schroefje van een auto ontbreekt, kun je die auto niet afmaken. Dat is het verhaal met veel van de goederen die via de zee worden vervoerd. Het wereldwijde productieproces loopt vast en dat zorgt voor miljoenenschade.’

Omdat bedrijven momenteel niet kunnen vertrouwen op tijdige levering van goederen, moeten dure keuzes worden gemaakt om hun productieproces weer op gang te krijgen, of om te voorkomen dat het stilvalt. Zo kopen de bedrijven noodgedwongen duurdere producten in op het vasteland, of leggen extra voorraden aan.

Rederijen

TLN en Evofenedex stellen dat het onvoorspelbaar is wanneer de problemen zijn opgelost. Bedrijven die afhankelijk zijn van geïmporteerde goederen blijven dus in grote onzekerheid verkeren. ‘De garantie dat de producten structureel op tijd binnenkomen is er niet meer en zolang de rederijen niet constructief meedenken, wordt het heel lastig’, stelt Bart van Pageé van TLN. ‘De betrouwbaarheid en het serviceniveau van de rederijen is ontzettend laag. Ze communiceren slecht en leggen nog steeds onverwachts toeslagen op de transportprijs.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen