Economie1 apr '21 00:47Aangepast op 1 apr '21 09:57

Winkeliers kampen met wegblijvende klanten

Auteur: Wesley Weerts

Steeds meer mensen komen niet opdagen als ze een afspraak hebben gemaakt om te komen shoppen. Inmiddels komt tien procent van de klanten zijn afspraak niet na en dat percentage stijgt, blijkt uit navraag bij BNR bij brancheclubs. Bij sommige grote winkels blijft nu al tot een derde van de klanten weg.

(ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon)

Aan het begin kwam iedereen gewoon langs, zegt directeur Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), die grote winkelketens als Action, Gamma en MediaMarkt vertegenwoordigt. 'Daarna zien we het aantal instorten, elke week met ongeveer een procent.' Vooral als klanten relatief anoniem kunnen winkelen laten zij het vaker op het laatste moment afweten.

Luister terug | Stoppen met zaak te duur voor winkeliers

Dat komt waarschijnlijk door de kleinere pakkans. 'Als je een afspraak maakt om een bril aan te laten meten, komt iedereen doorgaans wel. Een opticien heeft je naam en adres. Kom je niet, dan bellen ze je om een nieuwe afspraak te maken. Bij een Action doen ze dat niet, daar ben je anoniemer.'

Heropening

Volgens INretail haakt bij een aantal grote winkels zelfs 20 tot 30 procent van de klanten af. De schade loopt naar verluidt in de tientallen miljoenen euro's per week. De brancheorganisatie eiste eerder via de rechter de heropening van winkels, maar die bepaalde dat winkelen op afspraak en click en collect voorlopig de norm blijft.

Toch moet het huidige systeem zo snel mogelijk van tafel, vindt ook RND-directeur Eus Peters. 'Wat ons het meest dwarzit is die stomme 4 uur.' Hij bestrijdt het idee dat mensen spontaan overal naar binnen wippen als zij niet van tevoren hoeven te reserveren. 'Als de oproep is om alleen te komen dan is dat géén funshoppen, dat doe je niet in je eentje.' Hij ziet meer in een flexibeler systeem waarbij klanten aan de deur worden toegelaten, naargelang er plek is.

Lees ook | Pandbazen stunten met huren van winkels

Het noodzakelijk kopen wordt wat minder en het kopen 'om de leuk' neemt wat toe, en dat maakt het wat vrijblijvender, zegt Jan Meerman, voorzitter van INretail. 'Zodra er ook maar één reden is om het niet te doen, laat je die afspraak gaan.' Hij pleit daarom voor een 'technische aanpassing', door de vier uur-regel los te laten. 'A la België en Duitsland. Dat gaat zeker helpen met het opkrikken van de omzet, zodat we wat minder pijn lijden en wat minder schade hebben.'

Gerelateerde artikelen