BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Economie

Winkeliers kampen met wegblijvende klanten

  • Wesley Weerts
donderdag 1 april 2021, 0:47 Update: donderdag 1 april 2021, 9:57

Steeds meer mensen komen niet opdagen als ze een afspraak hebben gemaakt om te komen shoppen. Inmiddels komt tien procent van de klanten zijn afspraak niet na en dat percentage stijgt, blijkt uit navraag bij BNR bij brancheclubs. Bij sommige grote winkels blijft nu al tot een derde van de klanten weg.

ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

Aan het begin kwam iedereen gewoon langs, zegt directeur Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), die grote winkelketens als Action, Gamma en MediaMarkt vertegenwoordigt. 'Daarna zien we het aantal instorten, elke week met ongeveer een procent.' Vooral als klanten relatief anoniem kunnen winkelen laten zij het vaker op het laatste moment afweten.

Luister terug | Stoppen met zaak te duur voor winkeliers

Dat komt waarschijnlijk door de kleinere pakkans. 'Als je een afspraak maakt om een bril aan te laten meten, komt iedereen doorgaans wel. Een opticien heeft je naam en adres. Kom je niet, dan bellen ze je om een nieuwe afspraak te maken. Bij een Action doen ze dat niet, daar ben je anoniemer.'

Heropening

Volgens INretail haakt bij een aantal grote winkels zelfs 20 tot 30 procent van de klanten af. De schade loopt naar verluidt in de tientallen miljoenen euro's per week. De brancheorganisatie eiste eerder via de rechter de heropening van winkels, maar die bepaalde dat winkelen op afspraak en click en collect voorlopig de norm blijft.

Toch moet het huidige systeem zo snel mogelijk van tafel, vindt ook RND-directeur Eus Peters. 'Wat ons het meest dwarzit is die stomme 4 uur.' Hij bestrijdt het idee dat mensen spontaan overal naar binnen wippen als zij niet van tevoren hoeven te reserveren. 'Als de oproep is om alleen te komen dan is dat géén funshoppen, dat doe je niet in je eentje.' Hij ziet meer in een flexibeler systeem waarbij klanten aan de deur worden toegelaten, naargelang er plek is.

Lees ook | Pandbazen stunten met huren van winkels

Het noodzakelijk kopen wordt wat minder en het kopen 'om de leuk' neemt wat toe, en dat maakt het wat vrijblijvender, zegt Jan Meerman, voorzitter van INretail. 'Zodra er ook maar één reden is om het niet te doen, laat je die afspraak gaan.' Hij pleit daarom voor een 'technische aanpassing', door de vier uur-regel los te laten. 'A la België en Duitsland. Dat gaat zeker helpen met het opkrikken van de omzet, zodat we wat minder pijn lijden en wat minder schade hebben.'

CoronacrisisCoronavirusDetailhandelRetail
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

BREEKT | 'Hoeveel levens heeft Mark Rutte nog?'

'Haal taak voor jaarlijkse coronaprik weg bij GGD'

AkzoNobel komt goed uit de verf door coronacrisis

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Een nieuwe bestuursstijl? Kalm aan, zegt Sir Humphrey

De Ochtendspits | 22 april

22 april | Jaarlijkse prikpil weg bij GGD'en?

Zelfrijdende auto's zoals Tesla's zitten op een dood spoor

Apple en Google onder druk in Senaat

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play