'Coronacrisis vergroot aantrekkingskracht eigen maakindustrie'
Bedrijven vestigen zich steeds vaker in verschillende landen om zo de risico’s van verstoring van de keten uit te smeren. Dat blijkt uit onderzoek van Buck Consultants, in opdracht van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) onder bestuurders van meer dan 70 internationale Brabantse bedrijven. Digitalisering en robotisering maken Nederland en de regio aantrekkelijker voor de hoogwaardige maakindustrie.
Deze trend is al langer zichtbaar en wordt versterkt door de corona-pandemie én geopolitieke spanningen, zegt Eelko Brinkhoff, director foreign investment & international trade bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) in BNR's Ochtendspits. Brinkhoff ziet al langer dat bedrijven hun activiteiten wereldwijd steeds verder decentraliseren en regionaliseren. 'En uit dit onderzoek blijkt dat de coronacrisis daar nog een extra versnelling in heeft aangebracht.'
Sales force
Veel bedrijven zien dat het niet ideaal is om afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld die ene fabriek in China, ook door toenemende sancties en handelsoorlogen, ziet Brinkhoff. 'Wat opviel was dat juist kleinere bedrijven hun sales force willen vergroten. 'De afgelopen jaren hadden ze moeite om hun producten en diensten goed weg te zetten in de markt, terwijl grote bedrijven aangeven dat ze meer kritische voorraden willen aanhouden in de Europese markt.'
Luister terug | Puike infra helpt nieuwe economieën goed op weg
Veel bedrijven proberen ook minder afhankelijk te zijn van individuele leveranciers, constateert Brinkhoff. In de zoektocht naar meer leveringszekerheid en voorraadbeheer lijkt productie dichterbij opeens ook weer een optie. 'Door verstoring in de waardeketen als gevolg van Covid zijn bedrijven ook veel omzet misgelopen; bedrijven die niet in Europa zaten konden geen business doen omdat ze niet naar Europa konden reizen.'
Relevant voor heel Nederland
Bedrijven die nog wél in Europa zaten, ontdekken nu hun zwakste schakels in de keten en baseren daar hun nieuwe beleid op, zegt Brinkhoff. 'En daar liggen kansen. Het onderzoek is denk ik relevant voor heel Nederland. We zien uiteraard verschillen tussen verschillende sectoren: de hoogwaardige maakindustrie, life science en health, medtech en farma en agrifood laten groei zien. Die bedrijven overwegen om ook productie en r&d naar Europa te halen.'
Lees ook | Zuid-Holland investeert in banen jongeren
Mede door de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van digitalisering en robotisering werd de afgelopen jaren al meer geregionaliseerd en gedecentraliseerd. Nederlandse bedrijven zullen hun keten alleen maar dichterbij halen, verwacht Brinkhoff. 'Ons beste strategische punt is onze geografische ligging, met de vier grootste luchthavens en drie grootste havens in ons achterland. Maar de totale mix met beschikbaarheid van talent en goed ecosysteem overtuigt bedrijven nog steeds om zaken te doen in Brabant en Nederland.'