
Vooral de logistieke hotspots die zich richten op internationale distributie bieden de meeste potentie aan Britse bedrijven, zegt Douglas van Oers, director en co-head Logistics & Industrial bij Savills. Rotterdam onderscheidt zich van bijvoorbeeld Amsterdam, dat zich meer richt op bulk. 'Dus zeker voor de Britse stukgoedsector is Rotterdam het meest interessant. De belangrijkste factor is de aanwezigheid van exportfaciliteiten en de kwaliteit en leegstand van de vastgoedvoorraad.'
Luister terug | Chaos door Brexit blijft uit in Rotterdamse haven
Maar ook de beschikbaarheid van arbeidskrachten is een steeds belangrijker factor, zegt Van Oers. 'De war on talent in de logistieke wereld is in full swing. Britse bedrijven zijn vooral op zoek naar partnerships omdat ze de hogere tarieven willen omzeilen. Maar uiteindelijk zullen ze hun eigen locaties gaan openen in de haven van Rotterdam en verder. In gesprekken met Britse bedrijven merken we een exponentiële toename van de vraag naar locaties in de Rotterdamse haven.'
Roosendaal
Een opmerkelijke groeibriljant in de strijd om de Britse distributeurs is Roosendaal, strategisch gelegen tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. 'Het heeft goede verbindingen met de terminals en er is voldoende arbeidspotentieel in de regio.' En lage huurprijzen van logistiek vastgoed, das war einmal. 'Maar inmiddels is dat ook niet meer zo.'