Flinke omzetgroei voor Apple en Facebook
Ondanks de coronacrisis hebben Facebook en Apple de afgelopen drie maanden erg goed geboerd. De omzet van Apple steeg naar 89,6 miljard dollar. Nog nooit draaide het bedrijf zoveel omzet in het eerste kwartaal van het jaar. Ook Facebook draaide met 26,6 miljard dollar fors meer omzet dan een jaar eerder.
Integratie en first-users
Apple's keuze om zelf chips te gaan produceren lijkt een slimme keuze. Waar andere bedrijven last hebben van het tekort aan chips kan Apple doorgaan met zijn productie. Een andere reden voor de goede verkoopcijfers is dat de infrastructuren steeds beter op elkaar aansluit zegt beurswatcher Koen Bender. 'Doordat mensen thuis én op kantoor werken, willen ze thuis ook betere apparatuur hebben.' Ook de zogenaamde first-users stuwen de omzet omhoog. Vooral de Chinese markt is erg belangrijk voor Apple volgens Bender.
Lees ook | Facebook presenteert audioplannen
Advertenties
Facebook heeft zijn omzetgroei vooral te danken aan de advertentie-inkomsten. Waar er in het begin van de coronacrisis nog een dipje was in de advertentiemarkt, lijkt die nu weer helemaal opgekrabbeld. Toch kan adverteren in de toekomst lastiger worden voor Facebook. In nieuwe versies van Apple's besturingssysteem voor de iPhone en iPad wordt het lastiger om gerichte advertenties te plaatsen. Omdat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het verzamelen van gegevens