
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit, legt uit hoe dit kan. 'Door de lockdown heeft Zalando een enorme impuls gekregen en dat zie je terug in de cijfers. Dat geldt ook voor andere webwinkels, maar wat Zalando zo goed doet is dat ze zich ontwikkelen tot een platform met zowel een grote aantrekkingskracht voor aanbieders als consumenten.'
Luister terug | Opnieuw records internetverkopen
In het verleden maakte de Duitse webwinkel jaren achtereen geen winst. Volgens Koelemeijer komt dit mede doordat een online verkoopplatform een moeilijk businessmodel heeft om winst mee te maken. 'Inmiddels is het bedrijf zo groot geworden dat dit niet meer uitmaakt. Daarnaast is Zalando heel bekwaam geworden in het terugbrengen van het aantal retourzendingen. Dat komt door goed advies over producten, maar ook doordat klanten steeds meer gewend raken aan het doen van online aankopen en minder de behoefte hebben om veel terug te sturen.'
Startpunt
Zalando vormt steeds vaker het startpunt voor online shoppers. Winkels als C&A en Wehkamp sloten zich daarom aan bij het platform. 'Zo breiden deze winkels hun klantenkring uit en voorkomen ze dat ze online niet worden gezien', zegt Koelemeijer. Ze denkt dat de toenemende winst van de webwinkel geen tijdelijk effect is van de coronacrisis, maar dat online consumptie ook daarna populair zal blijven. 'Mensen hebben geleerd hoe gemakkelijk het is om online te bestellen. Je kunt nu via zoveel verschillende kanalen producten kopen en inspiratie opdoen. Consumenten raken eraan gewend dat ze overal terecht kunnen.'