Economie6 mei '21 08:44Aangepast op 6 mei '21 09:46

KLM-topman Elbers: Verliezen beperkt gehouden

Auteur: BNR Webredactie

Air France-KLM blijft als gevolg van de coronacrisis maar geld verliezen. De luchtvaartmaatschappij sloot het eerste kwartaal van 2021 met een verlies van 1,5 miljard euro. Door de crisis bleven reizigers weg. Ook reisrestricties en lockdownmaatregelen deden de prestaties van de onderneming geen goed. Topman Pieter Elbers zegt wel blij te zijn met het cargobeleid.

(ANP Koen van Weel)

Luister terug | Frankrijk laat Nederlands aandeel KLM verwateren met extra staatssteun

'We hebben de staatssteun nodig gehad om ervoor te zorgen dat de kaspositie op orde bleef. We hebben van de steun van 3,4 miljard aan leningen en garanties inmiddels 940 miljoen gebruikt, dat is aanzienlijk. Maar tegelijkertijd hebben we ook nog een goede buffer.'

'Ik ben heel blij dat we in het eerste kwartaal ondanks de slechte passageresultaten door creatief en innovatief cargobeleid veel vracht hebben kunnen vervoeren en op kosten hebben bespaard, de schade is tot op zekere hoogte beperkt gebleven.'

En over de leningen van de Franse staat aan AirFrance: 'De Franse staat heeft de lening die AF kreeg omgezet in een achtergestelde lening, daarnaast is er een nieuwe aandelenemissie geweest van in totaal 1 miljard. Dus dat is echt het nieuwe geld dat er ingegaan is. Het omzetten van die leningen is natuurlijk belangrijk geweest voor het eigen vermogen.'

'Bij KLM zijn we wat beter begonnen met een sterker eigen vermogen voor de crisis, we hebben ook vorig jaar, wederom door die combinatie van snel kosten besparen, snel acteren, de verliezen ten opzichte van andere verliezen enorm beperkt weten te houden.'

'Elbers zegt hoop te putten uit de vlucht naar Gran Canaria waar meer dan 60.000 aanmeldingen voor waren. Met dat perspectief zien we uit naar de zomer, er moet een omslagpunt komen.'

Het verlies was kleiner dan de 1,8 miljard euro na de eerste drie maanden van 2020. Destijds maakte het bedrijf ook kosten voor ongunstige brandstofovereenkomsten, uitgestelde belastingvorderingen en afschrijvingen voor het eerder uit de vloot halen van de iconische Boeing 747-toestellen.

Luister terug | Van Nieuwenhuizen wil behoud KLM-slots

Air France-KLM sloot het kwartaal af met een omzet van 2,2 miljard euro. Dat betekende op jaarbasis een daling met 57 procent. Het operationele resultaat kwam uit op 1,2 miljard euro negatief. Daarvan was 840 miljoen euro van Air France. KLM behaalde een negatief resultaat van 337 miljoen euro. De schuld van de luchtvaartcombinatie steeg met 1,5 miljard euro tot 12,5 miljard euro. In het eerste kwartaal keerde Air France-KLM 550 miljoen euro uit aan restituties aan klanten. Sinds het begin van de crisis werd al 2,8 miljard euro aan klanten terugbetaald.

De vooruitzichten voor het concern voor het lopende kwartaal stemmen nog niet hoopvol. Het bedrijf wijst erop dat in Frankrijk zeker tot begin mei een strenger coronaregime geldt. Verder zijn wereldwijd nog reisbeperkingen van kracht. Reizigers wachten ook nog eens tot het laatste moment om een reis te boeken.

Voor het lopende kwartaal verwacht Air France-KLM 50 procent van het 'normale' vluchtschema van voor de crisis uit te kunnen voeren. In het derde kwartaal, met daarin de vakantiemaanden juli en augustus rekent het concern op 55 tot 65 procent van de capaciteit te vliegen.

De vrachtdivisie van Air France-KLM presteerde wel goed. Door een sterke vraag en mindere capaciteit, vooral omdat passagiersvliegtuigen minder vlogen en geen vracht mee konden nemen, verbeterde de bezettingsgraad. Daarbij profiteerde de onderneming ook van hogere vrachttarieven.

Luister terug | Dieprode cijfers voor KLM

Het aandeel Air France-KLM werd donderdag lager gezet op de Amsterdamse beurs. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij wordt net als sectorgenoten keihard geraakt door de coronacrisis en leed opnieuw een zwaar verlies. Naast de resultaten van Air France-KLM kregen beleggers wederom een stroom aan bedrijfsresultaten te verwerken van grote ondernemingen als ING, ArcelorMittal, Société Générale, Volkswagen en UniCredit. Ook werd uitgekeken naar het rentebesluit van de Bank of England, dat later op de dag naar buiten komt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen