Economie12 mei '21 09:00

Topman Ahold: online gaat 40 procent groeien in 2021

Auteur: BNR Webredactie

Een uitstekend eerste kwartaal voor Ahold Delhaize. Met een netto omzet van ruim 18,3 miljard euro blijft het bedrijf profiteren van de coronacrisis. In de Verenigde Staten ging het om 3,6 procent groei. Europa was goed voor 9,4 procent omzetstijging. Vooral de online verkopen blijven zowel in Europa als in Amerika groeien. CEO Frans Muller is tevreden, maar zag liever andere oorzaken dan Covid voor de groei.

Luister ook | Albert Heijn legt leveranciers megaboetes op

'Het is duidelijk dat mensen thuiswerken, en dat een deel van de horeca gesloten is. Dit kwartaal is een merkwaardig kwartaal, de vergelijkbaarheid met vorig jaar is immers moeilijk. Ahold heeft stevig geinvesteerd in de winkels, netwerk, online, in gezondere producten, in producten die mensen graag willen - zoals voor het thuis koken. Strategisch zijn we 2021 goed gestart.'

'We hebben veel capaciteit toegevoegd aan online, daar zien we honderd procent groei. Het was een goede zet om daar te investeren, we denken dat we dit jaar veertig procent groeien in online.'

De Cijfers

In het eerste kwartaal steeg de omzet van het bedrijf met bijna 6 procent tot 18,3 miljard euro. In de Verenigde Staten ging het om 3,6 procent groei. Europa was goed voor 9,4 procent omzetstijging. De onderliggende winst zal in vergelijking met 2019, het laatste jaar van voor de crisis in de dubbele cijfers uitkomen. Eerder werd hier van enkelcijferige groei uitgegaan.

De kwartaalwinst kwam uit op 550 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog 644 miljoen euro. De onderliggende winst zal in vergelijking met 2019, het laatste jaar van voor de crisis, in de dubbele cijfers uitkomen. Eerder werd hier van enkelcijferige groei uitgegaan.

Luister ook | Boardroom panel over het harde onderhandelingsspel van Ahold


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen