Economie27 mei '21 16:22

Ahold-topman Wouter Kolk: 'Online is duur verdienmodel'

Auteur: BNR Webredactie

Ahold Delhaize boekte in 2020 een recordomzet van bijna 75 miljard euro, en ook 2021 ziet er voor de grootgrutter rooskleurig uit. De winst liep echter terug van 1,8 naar 1,4 miljard euro. Teleurstellend? 'We hebben veel beschermende maatregelen moeten nemen', zegt topman Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa en Indonesië in BNR Zakendoen.

Luister terug | Topman Ahold: online gaat 40 procent groeien in 2021

Bewaking, begeleiding, schoonmaken en dat alles coronaproof, dan gaan de kosten vrij snel omhoog, zegt Kolk. 'De marges zijn vier á vijf procent, en online is een duur verdienmodel.' Niet alleen heeft Ahold dankzij de door corona sterk gestegen vraag fors moeten investeren in online, het is volgens Kolk 'lastig' om te zeggen dat er aan online geld verdiend wordt. 'Je moet online niet op één hoop gooien.'

Luister terug | Ahold-topman Muller: we doen het maximale om te helpen

'We doen online al heel lang. We zijn ooit met de fax begonnen en nu bestelt zestig procent met de iPhone. We zijn ook gaan bezorgen aan kleine instanties, zoals kinderdagverblijven, dat zijn eenvoudige orders die vrij groot zijn en die regelmatig plaatshebben. Daar verdien je dus aan, maar er zijn ook veel orders met producten waar weinig marges op zit.'

Luister terug | Boardroompanel over het harde onderhandelingsspel van Ahold

Niet alleen de vraag naar online is sterk gegroeid, ook het aantal concurrenten neemt toe, weet ook Kolk. En dat betekent innoveren en experimenteren. Volgens Kolk heeft Ahold al in een vroeg stadium geëxperimenteerd met nieuwe concepten als instant delivery waarbij je producten binnen de 60 minuten kunt krijgen. 'Dat hebben we met verschillende partners getest, er was toen weinig animo. Misschien waren we te vroeg.' Op dit moment probeert Ahold Delhaize een vergelijkbaar concept uit in Griekenland en Roemenië waar de stedelijke bevolking vrij digitaal is.

Nog geen cao

Nog steeds hebben de supermarkten en de bonden geen overeenstemming over een nieuwe cao. Die onderhandelingen verlopen stroef. Daarover zegt Kolk dat er al een aantal cao's zijn afgesloten 'op andere merken en in de logistiek', maar dat dit 'een collectieve cao met andere supermarkten' is. 'We hebben dus niet alleen te maken met het CNV en de FNV, maar ook met je eigen achterban. Dat kost tijd. Ik wil een goede deal, maar ik zou het liefst morgen ook klaar zijn. Op heel veel dingen zijn we er uit. Cao's zijn vaak ouderwets, we willen een moderniseringsslag maken, ik verwacht wel dat we er uit komen.'

Luister terug | Albert Heijn legt leveranciers coronaboete op

Coronaboete

Gevraagd naar de 'coronaboete' die Albert Heijn zou uitdelen aan leveranciers die in gebreke blijven zegt Kolk dat jaarlijks de leveranciersvoorwaarden een update krijgen en dat er een aantal keren 'moeilijkheden' waren. In de update daarover 'zit een passage waar we zelf ook niet gelukkig mee waren en die toch naar buiten gekomen is, die hebben we geschrapt.' Kolk zegt begrip te hebben voor leveranciers die te maken krijgen met overmacht: ' We zijn geen Gekke Henkie, we luisteren echt wel naar onze leveranciers. Zo zitten wij niet in elkaar, maar hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.'

Luister terug | Ahold blijft capaciteit vergroten na corona


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen