Economie9 jun '21 14:41

'Reserveer geld voor Infrastructuur'

Auteur: BNR Webredactie

Het nieuwe kabinet moet miljarden euro’s extra per jaar uittrekken voor de renovatie van het wegennet. Dat zegt demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. 'Anders moeten er straks nieuwe projecten geschrapt worden.'

(ANP ROBIN UTRECHT)

Luister terug | Infrastructuur in acuut gevaar

Volgens Van Nieuwenhuizen ligt de Nederlandse infrastructuur er weliswaar goed bij, maar is er na de Tweede Wereldoorlog in korte tijd veel nieuwe infrastructuur aangelegd. 'Dat komt dus ook allemaal ineens voor groot onderhoud in aanmerking.'

Anticiperen

'Juist omdat je niet alles in één keer kunt aanpakken is het belangrijk te zorgen dat je op tijd het geld vrijmaakt. Voor de komende paar jaar hebben we het op de rit staan, er is nog nooit zoveel geld aan beheer en onderhoud uitgegeven als de afgelopen jaren, maar er moet een tandje bij. Het is minder sexy dan nieuwe projecten, maar daarom niet minder belangrijk.'

De demissionair minister benadrukt het belang om de storingen voor te zijn: 'Zorg dat je niet van de een in de andere storing terechtkomt en de Nederlandse economie en de reizigers daarmee dupeert.' Volgens Van Nieuwenhuizen geldt hetzelfde voor haar collega Van Veldhoven bij ProRail: 'Daar moet ook heel veel groot onderhoud plaats gaan vinden.'

Luister terug | Investeringen en innovatie in spoor niet genoeg

'Het is noodzaak dat hier in de formatie over gesproken wordt, anders ga je steeds meer van het geld dat we hebben bij Infrastructuur en Waterstaat gebruiken voor beheer en onderhoud, en dat je straks nieuwe projecten moet gaan schrappen.'

Lelystad

Gevraagd naar wanneer Lelystad eens de deuren opent zegt de demissionair minister dat ze dat niet 'heel binnenkort' verwacht. 'De Tweede Kamer heeft Lelystad controversieel verklaard. Ik vrees dat zolang we geen nieuwe regering hebben, we dit onderwerp niet kunnen bespreken.'

Luister terug | Hoe maken we innovatiever gebruik van bestaande infrastructuur?

Van Nieuwenhuizen weet niet hoe de luchtvaart zich gaat herstellen, wel dát hij zich herstelt. Ze denkt echter niet dat de behoefte dermate klein zal worden dat Schiphol voldoende capaciteit zal hebben om aan de vraag naar vliegbewegingen te voldoen. 'Want de Nederlanders vliegen best veel en de rest van de wereld is nog niet zo ver ontwikkeld. Ook daar zal de luchtvaart doorgroeien, we hebben ontzettende schaarste aan slots in Nederland - de rechten om te mogen vliegen - daar wordt nu echt om gevochten.'

'45.000 vluchten kei- en keihard nodig'

'Het is ook niet zo dat daar honderdduizenden vluchten bij komen. We beginnen zorgvuldig met vierduizend, zevenduizend, tienduizend. Bij zevenduizend wordt geëvalueerd. Dan naar vijfentwintigduizend en uiteindelijk vijfenveertigduizend. Dat is dan ook de max in Nederland. En dan breng ik in herinnering: er komen nog wel een miljoen Nederlanders bij, die willen straks ook graag met het vliegtuig op vakantie. Die vijfenveertigduizend vluchten hebben we kei- en keihard nodig.

Milieu?

Gevraagd of ze voldoende met het milieu bezig is: 'Daar zijn we hard mee bezig, de staatssecretaris is hard bezig het wagenpark te elektrificeren, ik kijk heel erg naar de binnenvaart, ook in de luchtvaart zijn we keihard bezig om te regelen dat er een Europese verplichting komt voor bijmenging van bio-kerosine. We zijn synthetische kerosine aan het ontwikkelen, als dat lukt dan is het hele probleem van de uitstoot van de luchtvaart eigenlijk grotendeels opgelost.'

Luister terug | De toekomst van onze infrastructuur volgens Pier Eringa


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen